مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اعلام کرد که تولید خودروسازان داخلی در 10 ماهه سال‌جاری از مرز یک میلیون و یکصد هزار دستگاه گذشت.

 

به گزارش معدن خبر،  «مهرداد خسروی» ضمن بیان مطلب فوق گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه حدود یک میلیون و صد و هفت هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است لذا می‌توان گفت که شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم، به‌گونه‌ای که جریان تولید وعرضه خودرو وضعیت مناسبی دارد.

وی با بیان اینکه با عملی شدن واردات خودرو به سمت رقابتی شدن بازار خودروی کشور پیش رفته‌‎ایم، ادامه داد: بنابراین دو عارضه مزمنی که در بازار خودروی کشور در طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود، یعنی کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودروهای ناقص و همچنین تلاطم بازار خودرو، براساس برنامه‌های اجرا شده، مدیریت شده است؛ به‌طوری‌که در تولید داخل امسال هم همانند سال گذشته رشد تولیدخودروی کامل را خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اضافه کرد: در سال‌جاری حدود ۹۳۷ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که در مقایسه با ۸۶۳ هزار دستگاه تولید مدت مشابه پارسال، رشد ۹% را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در مدت یاد شده ۱۳۵ هزاردستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۴ درصد رشد برخوردار بوده، افزود: ولید حدود ۳۱ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد ۱۸ درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است.

خسروی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در ده ماهه امسال بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید ۱۵۱ هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، حدود ۶۶ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد. همچنین در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۳ ‌درصد بوده است.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: از آنجا که اعتقاد دارم ارائه تصویری روشن مبتنی براعداد و ارقام می‌تواند نقش مهمی در ارتقای یک صنعت و اصلاح کاستی های صنعت داشته باشد؛ از این‌رو دفتر صنایع خودرو به‌صورت منظم از سال گذشته گزارشی تحلیلی همراه با نمودارهای متنوع از تولید و سایر مختصات صنعت خودروی کشور را تحت عنوان آمارنامه صنعت خودرو منتشر می‌کند که هم اکنون آمارنامه ماه دی نیز منتشر شده است.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در ادامه تاکید کرد: ارائه منظم این گزارش با جزئیات کامل می‌تواند تصویری روشن از وضعیت صنعت خودروی کشور در حوزه تولید و زمینه ساز جلب مشارکت نخبگان برای ایجاد تحول در صنعت خودروی کشور باشد.

لازم به ذکر است، انتشار آمار شفاف تولید خودرو به‌صورت ماهیانه همراه با نمودارهای تحلیلی متنوع، از رویکردهای جدید وزرات صمت در دولت سیزدهم بوده که بازتاب مناسبی در رسانه های کشور داشته است.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت صمت