معدن خبر: بریکس بطور رسمی در سال ۲۰۰۶ تشکیل شد، یعنی ۱۸ سال پیش اما اخیرا و با افزایش شکاف میان غرب و شرق جهان توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.

به گزارش معدن خبر، ولادیمیر پوتین اخیرا اظهار کرد که گروه BRICS می‌تواند تا سال ۲۰۲۸، ۳۷٪ از تولید ناخالص داخلی جهان را کنترل کند. وی افزود که قدرت تولید ناخالص داخلی   G7 احتمالا به  زیر ۲۸٪ کاهش خواهد یافت.

پوتین معتقد است (یا امیدوار است) این حرکت  آغازی باشد بر پایان غرب و انتقال قدرت از غرب به شرق جهان.‌ 

گروه بریکس در حال حاضر از نه کشور عضو تشکیل شده است که از نظر اقتصادی در یک سطح نیستند:  برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، مصر، ایران و اتیوپی اعضای فعلی بریکس را تشکیل می‌دهند. همچنین، عربستان سعودی به این ائتلاف دعوت شده است، اما هنوز تصمیم به ورود به این گروه نگرفته است. 

پیوستن عربستان سعودی به این اتحاد باعث تقویت بیشتر گروه بریکس و افزایش کنترل بر تامین نفت جهانی و تولید ناخالص ملی جهانی خواهد شد. 

نام بریکس احتمالا بزودی تغییر خواهد کرد چرا که BRICS یک نام اختصاری است که از اولین حرف  پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور تشکیل شده است: برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی. این بلوک اقتصادی اکنون اعضای بیشتری دارد.

این اتحاد به هدف افزایش همکاری در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی میان کشورهای عضو تشکیل شده است. 

  یکی از اهداف بریکس  با استفاده از ارزهای محلی برای تسویه تراکنش‌های بین کشور هاست که می تواند به دلار آمریکا ضربه بزند. 

اعضای BRICS اعم از هند، چین، روسیه، امارات متحده عربی و (عربستان سعودی) ، در حال حاضر از ارزهای محلی برای تسویه تجارت بین‌المللی استفاده می‌کنند. چین و روسیه در حال قانع کردن سایر کشورهای در حال توسعه هستند که همین راه را بروند و ارتباطات خود را با دلار آمریکا قطع کنند.

اگر این اتفاق بیافتد امریکا در تأمین کسری خود مشکل پیدا خواهد کرد.

معدن۲۴