به گزارش معدن خبر، ایران به عنوان یکی از کشورهای غنی و دارای ذخایر سنگ آهن، معادن مختلفی دارد. در لیست معادن ایران، تعداد محدودی از آن ها به عنوان بزرگترین و مهم ترین ها شناخته می شوند که در ادامه به معرفی هر کدام می پردازیم.   گل گهر کرمان چغارت یزد چادرملو یزد […]

به گزارش معدن خبر، ایران به عنوان یکی از کشورهای غنی و دارای ذخایر سنگ آهن، معادن مختلفی دارد. در لیست معادن ایران، تعداد محدودی از آن ها به عنوان بزرگترین و مهم ترین ها شناخته می شوند که در ادامه به معرفی هر کدام می پردازیم.

 

گل گهر کرمان

چغارت یزد

چادرملو یزد

سنگان خراسان

سه چاهون بافق

جلال آباد زرند

چاه گز بافق

سنگ آهن بیجار

آهنگران همدان

معدن نیاسر

معدن گل گهر کرمان:

شرکت صنعتی و معدنی گل گهر، در موقعیت شمال شرقی استان کرمان و در نزدیکی شهر سیرجان واقع شده است. معدن گل گهر، در حال حاضر یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن ایران به شمار می رود. ذخایر آن به صورت مگنتیت (حاوی آهن مغناطیسی) و هماتیت (آهن با ترکیب اکسیدی) هستند که پس از فرآوری های مختلف مانند خردایش، غربالگری و تصفیه تبدیل به محصولات فولادی و آهنی می شوند.

 

استخراج سنگ آهن از معدن گل گهر، در دو مرحله معدن‌ کاری سطحی و زیرزمینی انجام می ‌شود. در معدن‌ کاری سطحی، لایه‌ های سنگ آهن از روی زمین خرد و جدا می شوند؛ سپس در معدن ‌کاری زیرزمینی با حفر تونل‌ ها و شالوده‌ ها، در نهایت سنگ‌ استخراج می‌ شود. گل گهر یکی از گران ترین معادن ایران است.

 

از لحاظ اقتصادی معدن گل گهر به عنوان یکی از منابع مهم تولید سنگ آهن در کشور است که نقش مهمی در توسعه صنعتی ایران ایفا می ‌کند. تولید و فرآوری سنگ آهن در این معدن، به تأمین نیازهای داخلی و خارجی (صادرات) کمک بسیار زیادی می‌ کند. تولید سنگ آهن در معدن گل گهر، سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن است.

معدن چغارت یزد

اولین، بزرگترین و اصلی ترین معدن سنگ آهن ایران، چغارت در استان یزد است که مواد اصلی کارخانه ذوب آهن اصفهان را تامین می کند. تاریخ کشف این معدن به زمان قاجار برمی گردد که در زمان پهلوی به اوج شکوفایی و بهره برداری خود رسید.

 

همانطور که گفته شد کارخانه ذوب آهن اصفهان به عنوان بزرگترین تولید کننده مقاطع فولادی مانند میلگرد و تیرآهن، بخش زیادی از مواد اولیه خود را توسط معدن چغارت تامین می کند.

از سال ۱۳۵۰ تاکنون حدود ۲۲۰ متر از ارتفاع این معدن حفاری و براساس گزارشات بیش از ۱۳۱ میلیون تن سنگ آهن استخراج شده است.



معدن چادرملو یزد

معدن چادرملو، یکی دیگر از منابع مهم سنگ آهن ایران است که در نزدیکی شهر یزد قرار دارد. بر اساس آمارهای رسمی، حجم ذخیره منابع این معدن حدود ۴۰۰ میلیون تن برآورد شده که یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن ایران و جهان است.

معدن سنگان خراسان رضوی

معدن سنگان خواف، بیش از یک میلیارد تن ذخایر سنگ آهن دارد و به همین دلیل بزرگترین معدن خاورمیانه شناخته شده است. استخراج سالیانه ۲ میلیون تن سنگ اهن و صادر به واحدهای صنعتی، از مهم ترین قابلیت های این کانسار به شما می رود.

 

معدن سنگان تامین کننده خوراک اولیه برای تولید ۵ میلیون تن سنگ آهن و ۱۷٫۵ میلیون تن کنسانتره در ایران است، که آمار فوق العاده بی سابقه ای محسوب می شود.

معدن سه چاهون بافق

ذخایر این معدن که در استان یزد قرار گرفته، حدود ۵۰۰ میلیون تن برآورد شده و دارای هماتیت با عیار بسیار بالا است. معدن سه چاهون دارای سه گودال عظیم با فاصله سه کیلومتری است.

 

بهره برداری از این معدن به ۱۸ سال قبل باز می گردد و سنگ آهن آن از نوع رسوبی است. تاکنون حدود ۱۲۰ متر از این کانسار حفاری شده است.

 

به طور متوسط از هر ۱۰ تن سنگ استخراج شده از این معدن، حدودا ۳ تن سنگ آهن خالص گرفته می شود و سالیانه ۲۰۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تولید می کند. فرآورده های حاصل از این معدن، به منابع داخلی و خارجی صادر می شود.

 

اگرچه که گل گهر، چغارت، چادرملو، سنگان و سه چاهون بزرگترین معادن سنگ آهن ایران هستند اما کانسارهای دیگری در کشورمان وجود دارند که بهره برداری از آن ها نیز قابل توجه است.

 

این معادن عبارتند از:

 

جلال آباد زرند، با بهره برداری ۱۹۰ میلیون تن سنگ آهن مگنتیت و هماتیت در سال

چاه گز بافق، با بیش از ۸۳ میلیون تن ذخیره سنگ آهن و تولید سالانه ۲۴ میلیون تن

سنگ آهن بیجار، با ظرفیت تولید ۳۲۵ هزار تن در سال

آهنگران همدان، با ذخیره بیش از ۱۱ میلیون تن سنگ آهن هماتیتی

معدن نیاسر، که بهره برداری از آن به تازگی آغاز شده است.