معدن خبر: با نزدیک شدن به دوازدهمین دور انتخابات مجلس، برخی نامزدها از وعده ها و قول هایی رونمایی می کنند که بیش از آنکه واقع بینانه و جنبه کارشناسی داشته باشد، بیشتر رنگ و بوی پوپولیستی دارد تا به هر قیمتی بتوانند آرا مردم را به سبد خود واریز کنند.

به گزارش معدن خبر، در شرایطی که طبق اسناد بالادستی باید وابستگی به اقتصاد نفتی به تدریج کاهش بیابد و سایر مزیت های صنعتی و معدنی جایگزین آن شود، بعضا شاهد اظهار نظرها و وعده هایی هستیم که با این اسناد و برنامه های کلان در تعارض است.
بخش معدن و صنایع معدنی یکی از ظرفیت های غنی کشور است که در شرایط تحریم ها توانسته به کمک کشور بیاید و در آینده نیز از این امکان برخوردار است که جای خالی نفت را تا حدود زیادی پر کند.
این راهبرد کلی بارها از سوی مقامات دولت و مقامات عالی نظام مورد تاکید قرار گرفته و توسعه بخش معدن به عنوان یک استراتژی کلان برای سالیان آینده مورد توجه قرار گرفته است.
این اهمیت حتی تا جایی پیش رفت که رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با فعالان اقتصادی بر حل و فصل مشکلات بخش معدن با سازمان هایی مثل محیط زیست تاکید کردند تا در پیشبرد برنامه های بخش معدن خللی وارد نشود.
در این شرایط اما برخی نامزدهای انتخابات مجلس وعده های بی پشتوانه ای را مطرح می کنند که بیشتر جنبه غیر واقعی و بعضا انتزاعی دارد تا بدین ترتیب بتوانند آرایی را به طرف خود جلب کنند.

در یکی از این نمونه ها غلامرضا رحمانی، نامزد انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه نطنز و قمصر گفته است که «جلوگیری از معدن‌کاوی بی‌ضابطه و شتاب در تکمیل طرح‌های نیمه تمام عمرانی و تقویت صنعت گردشگری حوزه انتخابیه از برنامه‌های اینجانب در صورت انتخاب شدن است.»
او برای مستند کردن حرف خود نیز عنوان کرده است: «منطقه حفاظت شده کرکس یکی از مهمترین منابع آب شیرین اصفهان است که شوربختانه کیفیت آب آن تحت تاثیر فعالیت معادن کاهش یافته و زیست بوم منطقه به شدت متاثر از گرد و غبار این معادن شده، جابه جایی و توقف فعالیت برخی از این معادن از جمله برنامه های بنده در صورت رای آوردن است.»
به گفته او «معدن سنگ آهن کامو در مجاورت چشمه روستا ایجاد شده و به سبب داشتن سرب بر کمیت و کیفیت آب تاثیر منفی گذاشته و لازم است زمین جایگزین به معدن‌دار واگذار و این منطقه آزاد شود.»
ناظران بر این باورند که دادن چنین وعده هایی که قابلیت عملیاتی شدن ندارد و حتی اگر عملی شود به ضرر اقتصاد و معادن کشور است بیشتر باعث لطمه زدن به اعتماد مردم می شود.

معدن ۲۴