معدن خبر: هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف) با انتشار بیانیه‌‌‌‌‌ای در الجزیره به‌کار خود پایان داد. سران کشورها و دولت‌های عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز، موسوم به (جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف) روز دوم مارس ۲۰۲۴ (شنبه، ۱۲اسفندماه) با صدور بیانیه‌‌‌‌‌ای و تاکید بر روحیه همبستگی و همکاری این مجمع، به هفتمین نشست سران خود در شهر تاریخی الجزیره، پایتخت جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر پایان دادند.

به گزارش معدن خبر، هفتمین نشست ســــران GECF با میزبانی عبدالمجید تبون، رئیس‌‌‌‌‌جمهـــوری الجزایر و موضوع «گاز طبیعی برای آینده‌‌‌‌‌ای امن و پایدار»، سران کشورها و دولت‌های کشورهای عضو شامل الجزایر، ایران، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا و ناظران شامل آنگولا، جمهوری‌آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو را گردهم آورد.   در این نشست نمایندگانی از کشورهای عمان، سنگال، تونس و ایتالیا و سازمان‌های بین‌المللی از جمله کمیسیون انرژی اتحادیه آفریقا، سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقا، موسسه تحقیقات اقتصادی آسه‌‌‌‌‌آن و شرق آسیا، سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (اوآپک) و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم حضور داشتند.

محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر و رئیس نشست فوق‌‌‌‌‌العاده وزارتی جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف، جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری‌اسلامی ایران و رئیس نشست عادی سالانه وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو در سال‌۲۰۲۴ و محمد حامل، دبیرکل جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف هم در این نشست حضور داشتند. در همین رابطه و به گزارش «شانا»، رئیس‌‌‌‌‌جمهوری الجزایر تاکید کرد که این نشست فرصتی برای ترسیم دیدگاهی مشترک به‌منظور حفظ منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز و نشان‌دهنده تعهد ما به اهداف جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف و عزم اعضا برای تقویت نقش و تاکید بر آن است.

وی با اشاره به سهم مجمع کشورهای صادرکننده گاز در امنیت انرژی جهان و اینکه گاز طبیعی نقشی اساسی در دستیابی به توسعه‌پایدار و رفع نیازهای روزافزون انرژی جهانی دارد، گفت: الجزایر همیشه از ایده گسترش نقش گاز طبیعی در توسعه‌پایدار و استفاده از آن به‌عنوان منبعی پاک در کنار انرژی‌های نو و تجدیدپذیر حمایت کرده‌است. تبون ادامه داد: در شرایطی که همه به‌دنبال حمایت از پیشرفت فناوری در حوزه گاز، امضای قراردادهای بلندمدت گازی، قیمت‌های منصفانه و سیاست‌هایی برای تشویق سرمایه‌گذاری در انرژی هستیم، چالش‌های امروز لزوم تقویت گفت‌‌‌‌‌وگو و اهمیت اقدام‌های چندجانبه برای تحقق اهداف جی‌‌‌‌‌ئی‌‌‌‌‌سی‌‌‌‌‌اف را دوچندان می‌کند. وی در عین‌حال تاکید کرد این کشور به همکاری همه‌‌‌‌‌جانبه با هدف تضمین آینده‌‌‌‌‌ای مشترک و امیدوارکننده برای این سوخت پاک از طریق گسترش و افزایش روابط و رایزنی‌‌‌‌‌ها میان بازیگران اصلی بازار گاز ادامه‌می‌دهد.

 

 

 

 

دنیای اقتصاد