معدن خبر: فلزات اساسی در پی انتشار داده‌های تورمی آمریکا؛ فرصت رشد نرخ یافتند.

به گزارش معدن خبر، فلزات اساسی در پی انتشار داده‌های تورمی آمریکا؛ فرصت رشد نرخ یافتند. تورم آمریکا در بعد ماهانه مطابق انتظار بود، اما در بعد سالانه ۰.۱‌واحد درصد بالاتر از پیش‌بینی بود، اگرچه تورم آمریکا مطابق انتظار کاهش نداشت اما همچنان فعالان بازار به کاهش نرخ بهره از ماه ژوئن امیدوارند و این امیدواری سیگنالی مثبت برای بازار فلزات به‌همراه داشته‌است، با این‌وجود قطعی‌شدن گام بعدی فدرال‌‌‌‌‌رزرو وابسته به داده تورم تولیدکننده و همچنین داده اشتغال آمریکا است. در این شرایط شاخص دلار در کانال ۱۰۲‌واحدی در نوسان است و نوسان این شاخص در محدوده‌‌‌‌‌ای کمتر از میانگین میان‌مدت باعث تقویت بهای فلزات شده‌است.

به گزارش دنیای معدن، کامودیتی‌‌‌‌‌ها در پی تضعیف شاخص دلار آمریکا، فرصت رشد نرخ یافتند. شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در روز دوازدهم مارس منتشر شد. دلار در این روز ابتدا در مسیر افزایش نوسان داشت، اما در ادامه الگوی نوسان آن تغییر کرد و منفی شد؛ این الگوی بی‌‌‌‌‌ثبات نوسان در ادامه روز چهارشنبه سیزدهم مارس ادامه یافت. این بی‌‌‌‌‌ثباتی منعکس‌‌‌‌‌کننده واکنش‌های گسترده‌‌‌‌‌تر به شاخص‌های اقتصادی است. تضعیف شاخص دلار آمریکا از ۲منظر فرصتی در جهت رشد نرخ در اختیار کامودیتی‌‌‌‌‌ها قرار می‌دهد. در پی تضعیف شاخص دلار آمریکا؛ نسبت هزینه به فرصت‌ نگهداری دلار زیادشده و بنابراین سرمایه‌گذاران برای ورود به بازارهای پرریسک نظیر کامودیتی‌‌‌‌‌ها ترغیب می‌شوند؛ در عین‌حال تضعیف شاخص دلار آمریکا با تقویت ارزش سایر ارزها همراه است. در چنین شرایطی خرید کامودیتی‌‌‌‌‌ها برای دارندگان سایر ارزها، ارزان‌تر می‌شود و بنابراین آنها را به خرید بیشتر سوق می‌دهد. این رشد تقاضا زمینه‌‌‌‌‌ساز افزایش بهای کامودیتی‌‌‌‌‌ها است. شاخص دلار آمریکا تا میانه روز چهارشنبه در محدوده ۱۰۲.۵۹‌واحدی در نوسان بود؛ این رقم کمتر از میانگین ۶ ماهه این شاخص بود و تضعیف آن باعث شد تا کامودیتی‌‌‌‌‌ها فرصت رشد نرخ را پیدا کنند.

سیگنال تورم آمریکا برای بازارها

بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده تحت‌تاثیر گزارش تورم برای ماه فوریه افزایش یافت. انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا فراتر از انتظار باعث شد تا بازدهی اوراق خزانه‌‌‌‌‌داری ۱۰‌ساله با افزایش به ۴.۱۳۵‌درصد برسد، همچنین بازدهی اوراق ۲‌ساله نیز به ۴.۵۷۲‌درصد  افزایش یافت. این حرکات منعکس‌‌‌‌‌کننده ارزیابی سرمایه‌گذاران از داده‌های تورم و پیامدهای آن برای سیاست فدرال‌رزرو است.

گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا (CPI) برای فوریه نسبت به ماه قبل افزایش ۰.۴‌درصدی را نشان‌داد که این رقم مطابق با پیش‌بینی تحلیلگران شرکت‌‌‌‌‌کننده درنظرسنجی رویترز بود. این در حالی بود که شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا برای ماه فوریه نسبت به دوره مشابه در سال‌قبل رشدی ۳.۲‌درصدی داشت؛ از سویی این رقم بالاتر از پیش‌بینی تحلیلگران شرکت‌‌‌‌‌کننده درنظرسنجی رویترز بود و از سوی دیگر این رقم با هدف تورم ۲‌درصدی فدرال‌‌‌‌‌رزرو فاصله معناداری دارد. این ارقام حاکی از آن است که تورم آمریکا همچنان بالا است. فعالان بازار، داده‎‌‌‌‌‌های شاخص مدیران خرید ماه فوریه آمریکا را نشانه‌‌‌‌‌ای از تورم مداوم تعبیر کردند. این داده‌ها احتمال کاهش فوری نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو را کاهش می‌دهد. در این شرایط انتظار می‌رود فدرال‌رزرو رویکرد محتاطانه‌‌‌‌‌ای اتخاذ کند تا هدف کاهش تورم به سطح ۲‌درصدی محقق شود، با این حال هرگونه ضعف در بازار کار می‌تواند زمینه‌‌‌‌‌ساز آن شود که سیاست کاهش نرخ بهره از اوایل ژوئن آغاز شود. هفته گذشته پس از انتشار داده‌های ناامیدکننده از بازار کار آمریکا، جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، به کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره اشاره کرد، البته این کاهش نرخ بهره مشروط به آن شد که تورم کاهشی باشد. ظرف امروز پنج‌شنبه پانزدهم مارس شاخص قیمت تولیدکننده در آمریکا منتشر می‌شود؛ در عین‌حال فدرال‌رزرو نیز در هفته آینده نشستی برگزار می‌کند. داده تورم در بخش تولید و صحبت‌های اعضای فدرال‌‌‌‌‌رزرو در نشست هفته آینده می‌تواند روند نوسان نرخ بهره در سال‌آینده را بهتر نمایان کند. در حال‌حاضر فعالان بازار احتمال کاهش نرخ بهره در ماه مارس و مه را منتفی می‌دانند، اما احتمال کاهش نرخ بهره از ماه ژوئن به قوت وجود دارد؛ کاهش نرخ بهره می‌تواند از رشد نرخ کامودیتی‌‌‌‌‌ها حمایت کند. به هر ترتیب داده‌های تورمی آمریکا به تضعیف شاخص دلار آمریکا انجامید؛ چشم‌‌‌‌‌انداز کوتاه‌‌‌‌‌مدت حاکی از تجارت محتاطانه دلار است. تضعیف دلار؛ فرصت رشد نرخ را برای بازارهای پرریسک‌‌‌‌‌تر فراهم کرد.

رشد تورم تولید، چشم‌‌‌‌‌انداز کاهش تورم را منتفی کرد

تحلیلگران شرکت‌‌‌‌‌کننده درنظرسنجی رویترز شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا برای ماه فوریه را با رشدی ۱.۲‌درصد برآورد کردند؛ این در حالی بود که این شاخص در ماه قبل (ژانویه) در بازه سالانه رشدی ۰.۹‌درصدی را به‌ثبت رسانده بود. افزایش بهای نهاده‌‌‌‌‌های انرژی ظرف بازه ماهانه و سالانه باعث شد تا بر هزینه تولید افزوده شود و تحلیلگران شاخص PPI را با رشد بیشتری نسبت به ماه‌های قبل پیش‌بینی کنند. صعود شاخص PPI مانعی در مقابل کاهش تورم مصرف‌کننده در میان‌مدت خواهد بود.

 

 

دنیای معدن راضیه احقاقی