طیب نیا با تشریح دلایل موفقیت، به صورت مستقیم و غیر مستقیم دلایل موفقیت فولاد مبارکه اصفهان را تشریح کرد.

ایران معدن(iranmaadan.ir):

محمدیاسر طیب نیا چندین سال است بر صندلی مدیرعاملی فولاد مبارکه تکیه زده است. در تمامی این سال‌ها شاهد رشد و توسعه روز افزون فولاد مبارکه در عرصه‌های گوناگون بوده ایم. اگرچه در برخی موارد چالش‌هایی برای فولادسازی اول کشور ایجاد کردند، اما این مانع تراشی‌ها هیچ تاثیری بر روند توسعه نگذاشت و علاوه بر رکوردزنی‌های گوناگون، تولید محصولات جدیدی رقم خورد که توانست کشور را از وابستگی به واردات برهاند و باعث شود دشمنانی که بدنبال جنگ اقتصادی هستند، در بخش فولاد دست خالی بمانند و نتوانند در زمینه فولاد چالش آفرینی کنند.

پنج دلیل موفقیت

طیب نیا در قالب دست نوشته‌ای با عنوان ” راز ماندگاری یک بنگاه موفق”، به تشریح دیدگاه‌های خود پرداخته تا به صورت مستقیم و غیر مستقیم، دلایل موفقیت فولاد مبارکه را تشریح کند. مدیرعامل فولاد مبارکه پنج عنوان را برای تشریح دلایل موفقیت یک شرکت توصیف کرده که هر کدام نیازمند دقت، توجه و بررسی است.

خلق ارزش با منابع

مدیرعامل فولاد مبارکه اعلام کرده که یک شرکت موفق در گام نخست باید منابعی که در اختیار می‌گیرد را به خلق ارزش برای جامعه و سهامداران خود تبدیل کند و بدین ترتیب سودآوری پایدار خود را تضمین کند. درآمدزایی فولاد مبارکه نشان می‌دهد که قطار منابع شرکت بدرستی در ریل قرار گرفته و در شرایطی که بسیاری از شرکت‌ها و صنایع با مشکل پرداخت حقوق و تامین هزینه‌ها رو به رو هستند، فولاد مبارکه توانسته به موقع نسبت به پرداخت هزینه‌ها اقدام کند که بیانگر مدیریت درست مالی و بکارگیری صحیح منابع است.

توجه به رقابت پذیری

دومین ویژگی که طیب نیا برای بنگاه‌های موفق توصیف کرده، رشد، توسعه و افزایش رقابت‌پذیری است. وی با تاکید بر اینکه بنگاهی که در مسیر تعالی، رشد و توسعه حرکت نکند و در فضای رقابتی کشور نتواند پیشرفت کند، بنگاه اقتصادی موفقی نیست. مدیرعامل فولاد مبارکه افزوده است: یک بنگاه اقتصادی موفق باید همواره با رشد و توسعه خود و حرکت به سمت فناوری‌های جدید، راه ماندگار خود را تثبیت کند و با بهره‌گیری از دانش روز، مسیر آینده خود را ترسیم سازد. این اظهارات طیب نیا در شرایط و فضایی مطرح می‌شود که بسیاری از شرکت‌ها بدنبال انحصار هستند و همچون خودروسازی‌ها سعی می‌کنند با رانت دولتی، مردم را وادار به خرید تولیدات خود در فضایی بدور از رقابت کنند. البته مدیرعامل فولاد مبارکه بر بکارگیری ابزار‌های مهمی همچون فناوری نوین تاکید کرده، رویکردی که در فولاد مبارکه در قالب مهندسی معکوس در شرایط تحریم به صورت گسترده اتفاق می‌افتد.

درک و ایمان به شفافیت

مدیرعامل فولاد مبارکه ویژگی سوم یک بنگاه اقتصادی موفق را شفافیت در تمام امور توصیف کرده و آورده است: یک بنگاه اقتصادی باید به دور از هرگونه فساد، به توسعه فعالیت خود بپردازد. سخن گفتن از شفافیت، شهامت می‌خواهد. مدیری می‌تواند بر شفافیت تاکید داشته باشد که تسلط کافی بر زیرمجموعه داشته و نسبت به عملکرد تمامی بخش‌ها تسلط و اطمینان داشته باشد. در شرایطی که افراد بسیاری به کرسی‌های مدیریت چشم طمع دوخته و برای بدست آوردن آن جایگاه از هیچ سیاه نمایی، تهمت زنی و افترایی خوددداری نمی‌کنند، مجموعه فولاد مبارکه بدون حاشیه و اتهام زنی به کار خود ادامه می‌دهد و این شرایط بیانگر شفافیت و سلامت این مجموعه است.

توجه به مسوولیت اجتماعی

یکی از جدی‌ترین مباحثی که برای شرکت‌های بزرگ وجود دارد، توجه به مسوولیت اجتماعی است. امروزه شرکت‌های بسیاری را سراغ داریم که با وجود درآمد‌های بسیار، هیچ توجهی به مسایل پیرامونی ندارند، رویکردی که باعث نارضایتی ساکنان همجوار با کارخانه می‌شود. اما طیب نیا ویژگی چهارم شرکت موفق را توصیف کرده و افزوده است: بنگاه اقتصادی موفق نمی‌تواند جامعه پیرامونی خود را در نظر نگیرد و ضرورت دارد شهروندی مسوولیت‌پذیر باشد؛ یعنی خود را در حل مسائل و مشکلات جامعه پیرامون مسوول بداند. مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید می‌کند: بدون تردید، هیچ صنعتی، مادام که ضرورت‌های جامعه خود را درک نکرده و برای کاستن از آسیب‌های جامعه پیرامونی، در تلاش نباشد، نمی‌تواند موفق باشد. البته لیست هزینه‌هایی که فولاد مبارکه برای مسوولیت‌های اجتماعی هزینه می‌کند و نقشی که در رفع مشکلات دارد، نشان می‌دهد که فولاد مبارکه در رفع مشکلات منطقه سهیم بوده است.

صنایع بزرگ، موتور محرکه

واقعیت این است که با صنایع بزرگ می‌توان برای اقتصاد کشور برنامه ریزی و مشکلات را مدیریت کرد. صنایع کوچک بسادگی دچار بحران و تزلزل می‌شوند و به همان سرعتی که ایجاد می‌شوند، به همان سرعت نیز از گردونه اقتصاد خارج می‌شوند، اما صنایع بزرگ پایدار هستند. طیب نیا پنجمین گزینه‌ای که مورد تاکید قرار داده، تشریح اهمیت صنایع بزرگ است. وی تاکید دارد که صنایع بزرگ، موتور محرکه اقتصاد کشور‌ها و پیشران حرکت صنعتی و رشد اقتصادی آن‌ها هستند. مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید کرده که صنعت فولاد ایران در سنوات گذشته با راهبری فولاد مبارکه همواره توانسته تحولات عمیقی را تجربه کند که دامنه آن، از بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز خطوط تولیدی گرفته تا مواد اولیه و فناوری‌های مورد نیاز برای تولید انواع ورق‌های فولادی کشیده شده است.