معدن خبر: یادداشتی از اسدالله فرشاد صاحبنظر حوزه فولاد و مواد اولیه

به گزارش معدن خبر، تولید جهانی زغالسنگ در سال ۲۰۲۳ تقریباً ۷.۹ میلیارد تن بود. مهمترین رویدادهای مثبت برای استخراج زغالسنگ شامل پیشرفت در فناوری زغالسنگ پاک، افزایش سرمایه گذاری در پروژه های جذب و ذخیره کربن (CCS) و بهبود مقررات ایمنی معادن و اقدامات با هدف کاهش تصادفات و اثرات زیست محیطی بود.

البته باید اشاره نمایم که تقاضای جهانی زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳ برخلاف تعهدهای اقلیمی، به سطح بی‌ سابقه ۸.۷ میلیارد تن رسیده بود ، قبلا پیش بینی شده بود که اگر در سال ۲۰۰۰ میلادی اقتصادهای پیشرفته تقریباً ۵۰ درصد مصرف جهانی زغال‌سنگ را به خود اختصاص می‌دادند، در سال ۲۰۲۶ تنها هند و چین بیش از ۷۰ درصد زغال‌سنگ جهان را مصرف میکنند. با توجه به اینکه حجم تولید زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳ به سطح بی‌سابقه‌ای رسید و قیمت آن نیز به بالاترین سطحی نزدیک شد که در سال ۲۰۲۲ بدست‌آمده بود. همچنین با توجه به سیاست و برنامه ریزی به عمل آمده توسط غرب که برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی، تولید انرژی های تجدید پذیر را ترویج می‌کند، باید اذعان نمود که در سال ۲۰۲۳ میلادی یک‌ سوم کل برق جهان از نیروگاههای حرارتی و با سوخت زغالسنگ تأمین شده است.

مؤسسه بلومبرگ دلایل این وضعیت را در درجه اول در بی‌ثباتی تأمین انرژی چین که این کشور را وادار به بازگشت به منابع انرژی قابل‌اعتماد می‌کند، و همچنین تقاضای فزاینده برای زغالسنگ در هند می‌داند. این وضع همچنین متأثر از پیامدهای تنش در اوکراین و شکست در برنامه‌های بین‌المللی برای تشویق به ترک تدریجی سوخت‌های فسیلی در اقتصادهای نوظهور است.

انجمن جهانی زغالسنگ تصمیمات و اقدامات اساسی را برای سال ۲۰۵۰ در پاسخ به تعهد جهانی به کاهش گازهای گلخانه ای و تأثیر قابل توجه مصرف زغالسنگ در صنایعی مانند آهن و فولاد و تولید برق از سوخت های فسیلی اتخاذ کرده است.

این تصمیمات احتمالاً شامل ترویج فناوری‌های زغالسنگ پاک‌تر، حمایت از ابتکارات جذب و ذخیره کربن، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه برای استفاده پایدار از زغال‌سنگ، و حمایت از انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر در صورت امکان است.

برای استفاده پایدار از زغال‌سنگ و حمایت از انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰، طرح‌های جدید ممکن است بر سیستم‌های انرژی یکپارچه متمرکز شوند که نیروگاه‌های زغال‌سنگ را با فناوری جذب و ذخیره کربن (CCS) ترکیب می‌کنند. علاوه بر این، ممکن است پیشرفت‌هایی در سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر ترکیبی وجود داشته باشد که انرژی خورشیدی، بادی و دیگر منابع تجدیدپذیر را با نیروگاه‌های زغال‌سنگ ترکیب می‌کنند تا تولید برق پایدارتر و مطمئن‌تری را در عین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ارائه کنند. علاوه بر این، طرح‌های شبکه نوآورانه و راه‌حل‌های ذخیره‌سازی انرژی را می‌توان برای سازگاری با تنوع منابع انرژی تجدیدپذیر و اطمینان از تامین قابل اعتماد برق توسعه داد.

درخاتمه ضمن قدردانی از همت رسانه استیل پرایس و حمایتهای مجدانه شرکت ذوب آهن اصفهان دربرگزاری این سمپوزیوم مهم و بدلیل اهمیت و عنایت ویژه ای که برای معدنکاران زغالسنگ ایران قائل شده اند، توجه معدنکاران عزیز را به ویژگی های طراحی مدرن ترین تونل های مکانیزه استخراج زغال سنگ در جهان جلب مینماید .

۱- سیستم های تهویه پیشرفته برای کنترل کیفیت هوا،

۲- سازه های پشتیبانی قوی برای اطمینان از پایداری تونل ،

۳- ماشین آلات خودکار برای استخراج کارآمد،

۴- سیستم های نظارت بر زمان واقعی برای ایمنی و بهره وری، و سازگار با محیط زیست .

۵- شیوه های مدیریت پسماند و بازسازی نیز از جمله مهمترین ویژگیهای طراحی معادن زغالسنگ میباشد که در خاتمه این موارد بیشتر تشریح می شوند .

۱. سیستم های تهویه پیشرفته:

– فن های با ظرفیت بالا: جریان هوای کافی را برای رقیق کردن گازهای مضر و حفظ کیفیت هوا فراهم می کند.

– سیستم های کانال کشی و توزیع: از توزیع یکنواخت هوای تازه در سراسر تونل اطمینان حاصل کنید.

– سنسورهای نظارتی: غلظت گاز را شناسایی و اندازه گیری می کند تا کارگران را از خطرات احتمالی آگاه کند.

 

۲. ساختارهای پشتیبانی قوی:

– آرک های های فولادی یا سازه بتنی: برای جلوگیری از فروریختن تونل، تکیه گاه سازه ای طراحی و ساخته می شود .

– سیستم های پیچ و مهره ای برای تحکیم سقف: به نحوی که بتوانند سقف را برای جلوگیری از ریزش سنگ محکم نمایند .

– دیوارهای تقویت شده: محافظت در برابر ریزش های جانبی و حفظ ثبات.

 

۳. ماشین آلات خودکار:

– معدنچیان پیوسته و با تامین تجهیزات مکانیزه برای برش و بارگیری مداوم زغال سنگ.

– تامین تسمه نقاله: انتقال زغال سنگ از سطح معدن به سطح دیگری برای پردازش.

– سیستم های کنترل از راهدور

اپراتورها را قادر می سازد تا ماشین آلات را از فاصله ایمن کنترل کنند.

۴. سیستم های مانیتورینگ بلادرنگ:

– سنسورهای نظارت بر گاز: متان، مونوکسید کربن و سایر گازها را برای اطمینان از شرایط کار ایمن تشخیص می دهد.

– پایش ژئوتکنیکی: نظارت بر حرکت زمین و پایداری برای جلوگیری از حوادث.

– نظارت بر سلامت تجهیزات: ردیابی وضعیت ماشین آلات برای شناسایی نیازهای تعمیر و نگهداری و جلوگیری از خرابی.

 

۵. روش های دوستدار محیط زیست:

– سیستم های مدیریت آب: جمع آوری و تصفیه آب برای جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی.

– رعایت پروتکل های مدیریت زباله: دفع یا بازیافت مناسب مواد زائد برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی.

– طرح های احیای زمین: پس از توقف فعالیت های استخراج، از جمله احیای جنگل ها و تثبیت خاک، سایت های معدن را به حالت طبیعی خود بازگردانید. مشخصاتی که تشریح گردید ، تضمین می‌کند که تونل‌های مدرن مکانیزه استخراج زغال‌سنگ ایمن، کارآمد و از نظر زیست‌محیطی مسئول هستند.