معدن خبر: وزیر علوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد؛ هرگاه پژوهشگر، دانشمند، اندیشمند، فیلسوف، ادیب و هنرمندی دستاوردهاي حاصل از نوآوری، پژوهش، نظریه، آثار بدیع هنری را نزد خویش نگهدارد، منتشر و ارایه نکند، دانش و هنر او مصداق «علم عنکبوت وار» است.

به گزارش معدن خبر به نقل از محمدعلي زلفی گل، سوالي مطرح است، که خسران علم عنکبوتي در مقیاس فردی، منطقه ای، کشوری و جهانی در چیست؟

ایشان بیان داشتند، در مقیاس فردی ممانعت از کسب مقام مرجعیت علمی و خلق ثروت، قدرت، امنیت و ….. از مسیر دانش است. زیرا تا شخص سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد. یک فرد از طریق انتشار و ارایه بروندادهای علمی، آموزشی، پژوهشی، نوآوری، فناوری فرهنگی، هنری، ورزشی و …… خویش شناخته شده و مرجعیت ملي و فراملي پیدا می کند.

 

همچنین نقل کردند، در مقیاس کشوری و جهانی علم عنكبوتي منجر به هدر رفت سرمايه هاي ملي و جهاني مي شود. زیرا وقتی یک محقق و فرد متخصص برای موضوع تحقیق و مورد علاقه خویش وقت و هزینه صرف می کند، چنانچه دستاوردهاي خود را همچون عنکبوت نزد خودش نگهدارد، و در قالب برونداد مرتبط با تخصص خویش منتشر نکند، ممکن است، فرد دیگری در کشورش، یا در نقاط دیگر دنیا برای همان موضوع وقت، انرژی و هزینه مجدد صرف کند، این کار منجر به هدر رفت عمر، منابع انسانی و مادی در سطح ملی و بین المللی مي شود. اخلاق علمی و انساني حکم می کند، تا یک محقق و فرد متخصص، نتایج تحقیق و دستاوردهای خودش را در قالب بروندادهای علمی مختلف مرتبط با تخصصش را منتشر و در دسترس جامعه جهانی قرار بدهد. البته اگر یافته یک پژوهشگر، دانشمند، اندیشمند و هنرمند تولید فناوری (سخت و نرم)، خلق ثروت و خدمت کند، که قابل خرید و فروش باشد، اين دستاورد در قالب ثبت اختراع، آثار بديع هنري، محصول دانش بنيان، ثبت و ارايه می شود. به هر حال تا زمانيكه دانش شخصی در قالب بروندادی، اعم از مقاله، کتاب، آثار بدیع هنری، نظریه، ثبت اختراع، محصول دانش بنیان، سخت افزار و نرم افزار، خدمت جدید منتشر نشود، مصداق “علم عنکبوت وار” است. با نماياني دانش و پاره كردن تور عنكبوتي علم، از طريق انتشار و ارايه در سطح ملي و جهاني دانش شخصي به دانش اجتماعي تبديل مي شود.

 

زلفی گل ادامه داد، از طريق انتشار و ارايه بروندادهاي علمي و مرتبط با هر تخصص، يعني نمايه و نماياني دانش، شفافيت، پويش، پالايش و پيرايش دانش بشري نيز محقق مي شود. در علم عنكبوتي، شفافيت و نورانيت، نمايان نيست. در نتيجه امكان نظارت نخبگاني و همتايان جهت نقد و واكاوي بروندادها وجود ندارد. به عبارت ديگر، علم عنکبوتي، زمینه رفع نقایص خود را از طریق نقد و آزمایش مجدد توسط همتايان، مهیا نمی کند.

 

زلفی گل همچنین گفت، علم عنكبوت وار منجر به گسترش اقيانوس دانش بشري نمي شود. هرچه ذخيره دانشي و اقيانوس دانش بشري توسعه يابد، منجر به استفاده بيشتر بشريت از دانش و دانايي مي شود. استفاده معقول و مشروع از علم و دانش منجر به رفاه، آسايش و آرامش بيشتر بشر مي شود.

 

زلفی گل در ادامه  پاسخ گفت، علم عنكبوتي در عرصه امنيتي و قدرت ملي هم پسنديده نيست. كشورها در بخش امنيتي هم محصولات دانشي و دستاوردهاي علمي و فناوري خويش را در رزمايش ها نمايان مي كنند، تا از هر گونه خطر و نيت تجاوزي به كشور خود پيشگيري كنند. بجاي اينكه در هنگام بحران قدرت خويش را به رخ بكشند. عقل يعني پيشگيري، به عبارت بهتر با رزمايش و نماياني تجهيزات نظامي و امنيتي، از ايجاد بحران و ستيز پيشگيري مي كنند.

 

وابراز داشت، امروزه نمايه و نماياني علم، فناوري و نوآوري يك نوع تجارت پسنديده جهاني هم است.

 

وی خاطر نشان کرد، كشور گشايي از طريق نمايه و نماياني علم، فناوري و نوآوري در جامعه جهاني مقبول و محبوب است. وقتي علم، دانش، فناوري و محصول كشوري در خانواده اي در كشور ديگري وارد مي شود و دانايي و رفاه آن خانواده را رقم مي زند. در حقيقت كشور مولد، خانواده ها و كشور مصرف كننده را بي هزينه تسخير كرده و قدرت نرم خويش را افزايش داده است. با نمايه و نماياني علم، فناوري، سرمايه اجتماعي جهاني كشور مولد افزايش مي يابد.

 

ایشان در پایان گفتند،  نمايه و نماياني علم، فناوري و نوآوري منجر به گره خورن منافع كشورهاي جهان به يكدیگر شده و بشر دوستي و وحدت جهاني بر حول محور دانش بشري را در پي دارد. نمايه و نماياني علم بستر لازم براي شكوفايي ظرفيت هاي بشري را نيز مهيا مي كند. در نتيجه علم عنكبوتي، نوعي خود تحريمي و خود تحقيري نيز است. سعدي عليه الرحمه چه زيبا بيان كرده است:

بني آدم اعضاي يكديگرند

كه در آفرينش ز يك گوهرند

چو عضوي به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نباشد قرار

موضوع را با بخشي از شعر سرود دانشگاه افتخار آفرين مازندران به پايان مي برم:

كنون تير دانش به زه كرده ايم

به اقصاي گيتي نشان برده ايم

كزين گونه كشور گشايي رواست

به هر جا كه دانش رود مرز ماست

محمدعلي زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری