معدن خبر: بر اساس داده های ردیابی شده، شاخص های کلان چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بهبودی سالانه نشان دادند. عملکرد در پارامترهای کلیدی مانند تولید ناخالص داخلی و تولید صنعتی هر سال رشد داشته است، اما واقعیات مخالف شاخص ها بوده است.

به گزارش معدن خبر، نکته مهم در این است که تولید فولاد خام چین، پس از کشف بازارهای غافلگیرکننده در دو ماه اول، کاهش ۱٫۹۰ درصدی را نشان داد و به حدود ۲۵۶٫۵۵ میلیون تن در سه ماهه اول رسید که در واقع به کاهش موجودی و کاهش ادامه زیان کارخانه ها کمک کرد. افت تولید به دلیل کمبود تقاضای داخلی از سوی محرک اصلی، یعنی املاک و مستغلات بود. در چنین سناریویی، افزایش مستمر تولید به وضوح باعث ایجاد اشباع موجودی می‌شود و قیمت‌ها و حاشیه‌های سود را از بین می‌برد.

اگرچه مصرف از طرف املاک و مستغلات کاهش یافته بود، تقاضا از سوی بخش‌های دیگر مانند تولید، زیرساخت و خودرو افزایش یافت. این تا حدودی شتاب واردات سنگ آهن را حفظ کرد که در سه ماهه اول با ۵٫۳۳ درصد رشد اسمی در سال به ۳۱۰ میلیون تن رسید. افزایش صادرات نیز از واردات سنگ آهن حمایت کرد. با کاهش تقاضای داخلی، صادرات فولاد در سه ماهه اول با ۳۱ درصد افزایش به ۲۶ میلیون تن رسید در حالی که واردات با کاهش ۸٫۶۰ درصدی به ۱٫۷۵ میلیون تن رسید.

تولید ناخالص داخلی کشور، بر اساس داده های اداره ملی آمار (NBS)، در سه ماهه اول ۲۹۶,۲۹۹ میلیارد یوان (۴۰,۹۲۵ میلیارد دلار)، بود.

از نظر رشد صنعتی، ارزش افزوده صنعت اولیه ۱۱۵۳٫۸ میلیارد یوان (۱۵۹ میلیارد دلار) بود که ۳٫۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. ارزش افزوده صنعت ثانویه با ۶ درصد افزایش به ۱۰۹۸۴۶ میلیارد یوان (۱۵۱۷۲ میلیارد دلار) و صنعت سوم با ۵ درصد افزایش به ۱۷۴۹۱۵ میلیارد یوان (۲۴۱۶۰ میلیارد دلار) رسید.

تولید صنعتی در سه ماهه اول سالانه ۶ درصد افزایش یافته است

در مارس ۲۰۲۴، ارزش افزوده بنگاه‌های صنعتی بالاتر از اندازه تعیین‌شده یعنی سالانه ۴٫۵ درصد افزایش یافت (نرخ رشد ارزش افزوده، نرخ رشد واقعی پس از کسر عوامل قیمت است). در ماه مارس، اما ارزش افزوده این شرکت ها ۰٫۰۸ درصد کاهش یافت. از ژانویه تا مارس، ارزش افزوده ۶٫۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

تولید، سرمایه گذاری های زیربنایی افزایش می یابد

در سه ماهه اول، سرمایه گذاری ملی در دارایی های ثابت (بدون احتساب خانوارهای روستایی) با ۴٫۵ درصد افزایش در سال به ۱۰۰۰۴۲ میلیارد یوان (۱۳۸۱۸ میلیارد دلار) رسید که افزایشی ۴٫۵ درصدی در سال نشان می دهد. نرخ رشد ۰٫۳ درصد سریعتر از ژانویه تا فوریه بود.

در سبد سرمایه گذاری، تولید در مارس ۲۰۲۴ ، ۹٫۹ درصد، در مقابل ۹٫۴ درصد در فوریه و ۸ درصد در ژانویه ۲۰۲۴ افزایش یافت. تولید خودرو، فشارسنج کلیدی تقاضای فولاد تخت، با ۵٫۳۰ درصد افزایش به ۶٫۶۳ میلیون دستگاه در سه ماهه اول رسید.

سرمایه گذاری زیرساختی (بدون احتساب تولید و تامین برق، گرما، گاز و آب) ۶٫۵ درصد، در مقایسه با ۶٫۳ درصد در فوریه و ۶٫۱ درصد در ژانویه افزایش یافته است. سرمایه گذاری در دارایی های ثابت (به استثنای خانوارهای روستایی) در ماه مارس ۰٫۱۴ درصد افزایش یافت. از ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، سرمایه‌گذاری خصوصی در دارایی‌های ثابت ۵۱۵۹٫۷ میلیارد یوان (۷۱۳ میلیارد دلار) بود که نسبت به سال قبل ۰٫۵ درصد افزایش داشت.

کاهش ۹٫۵ درصدی سرمایه گذاری در املاک و مستغلات نسبت به سال قبل

سرمایه گذاری توسعه املاک و مستغلات در سه ماهه اول ۲۲۰۸٫۲ میلیارد یوان (۳۰۵ میلیارد دلار) بود که ۹٫۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت که از این میزان سرمایه گذاری مسکونی ۱۰٫۵ درصد کاهش داشت. توسعه منطقه ساخت و ساز سالانه ۱۱ درصد کاهش یافته است و مساحت ساخت و ساز مسکونی هم ۱۲ درصد کاهش یافت.

در سه ماهه اول، سطح فروش ساختمان های نوساز نسبت به سال قبل ۱۹٫۴ درصد کاهش داشته است که از این میزان، ساختمان های مسکونی ۲۳٫۴ درصد و ساختمان های تجاری ۲۸ درصد کاهش داشته اند.

از ژانویه تا مارس، بودجه موجود برای توسعه املاک و مستغلات ۲۶ درصد سالانه کاهش یافته است و در ماه مارس، رشد توسعه املاک و مستغلات ۹ درصد کاهش یافت.

با عملکرد ضعیف بخش املاک و مستغلات، تولید سیمان در سه ماهه اول نزدیک به ۱۲ درصد کاهش یافت و به ۳۳۷ میلیون تن رسید.

همچنین عقب گرد بخش املاک تأثیر مستقیمی بر فولاد ساختمانی نیز داشت. حدود ۱۵ تولیدکننده عمده میلگرد در چین به اتفاق آرا از مقامات خواسته اند تا اقداماتی را برای محدود کردن تولید میلگرد برای حمایت از قیمت ها انجام دهند.

قیمت میلگرد در بحبوحه ضعف مداوم در بخش املاک و زیرساخت چین، شاهد کاهش شدید و غیر منطقی بوده است و تولیدکنندگان را با کاهش حاشیه سود و حتی زیان مواجه کرده است.

تقاضا برای ساخت و ساز زیرساخت ها به دلیل کاهش هزینه ها توسط دولت های محلی غرق در بدهی کاهش یافته است. حدود ۱۲ شهر با بار بدهی بالا پروژه ها را به تعویق انداخته یا متوقف کرده اند. قیمت میلگرد در تانگشان در سه ماهه اول ۱۰ درصد و در بورس آتی شانگهای از ابتدای سال ۱۴ درصد کاهش یافته است.

چشم انداز

بخش‌های تولیدی و ساخت‌وساز زیرساخت‌های چین ممکن است با توجه به محرک‌های تقاضای دولت به عملکرد خوب خود ادامه دهند. دولت چین بر ایجاد شغل و رشد اقتصادی تمرکز دارد که به برخی از پارامترهای کلیدی اجازه می دهد در کوتاه مدت عملکرد بهتری داشته باشند.

 

 

 

معدن نیوز