سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارسال یادداشتی در شبکه اجتماعی «ایکس»، نوشت: واگذاری شفاف پتروشیمی شازند به ارزش نقد 247 هزار میلیارد ریال از سوی زیرمجموعه بانک ملی به خریدار صاحب اهلیت، نتیجه مصوبه تحولی بهمن ماه هیات وزیران و گام مهمی در اجرای فرمان رهبر انقلاب و مطالبه مردم مبنی بر خروج از بنگاهداری بانکها بود.

 

یکی از اخبار خاص اقتصادی در اواخر سال قبل را باید واگذاری پتروشیمی شازند به شمار آورد.

به گزارش معدن خبر ، سالهاست که کلید واژه “لزوم خروج بانک ها از بنگاه داری و البته با حفظ روحیه و فعالیت بنگاه سازی و کمک به روند توسعه اقتصاد کشور” یکی از توصیه های جدی و همیشگی مقامات ارشد نظام است.

بارها رهبر معظم انقلاب در توصیه های خود در دیدار با مقامات ارشد دولتی و اقتصادی خواستار خروج بانک ها از بنگاه داری و سپردن بنگاه ها به بخش های شایسته و توانمند خصوصی شده بودند.

البته بانک ها ظاهراً دل کندن از بنگاه داری برایشان سخت است و تمال چندانی به از دست دادن بنگاه های عریض و طویلشان که نمادی از قدرت و مکنت می دانندش، ندارند.

لبیک گروه توسعه ملی به فرامین رهبر معظم انقلاب

گروه توسعه ملی از زیرمجموعه های بانک ملی ایران، در اقدامی ارزشمند پتروشیمی شازند که از اَبر شرکت های ایران به شمار می رود را در بورس عرضه کرد و این شرکت بعد از ۵ نوبت آگهی توسط پالایشگاه نفت تهران خریداری شد.

با این واگذاری ۲۴۷ هزار میلیارد ریالی، علاوه بر اینکه منافع این شرکت از طریق سهام عدالت به مردم می رسد ، زنجیره مهم تولید محصولات پتروشیمی و پالایشگاه، در پالایشگاه نفت تهران تکمیل شد که خود کمکی به افزایش تولید داخل با هزینه های کمتر و راندمان بهتر است.

این اقدام ارزشمند آنهم به نحوی که اقتصاد بخش خصوصی دارای اهلیت و توانمندی تقویت و حمایت شود یعنی کمک به چرخه تولید، صادرات و تقویت داشته های ایران اسلامی و می تواند الگویی باشد برای سایر بانک ها که فقط ادعای حمایت از اقتصاد و اشتغال کشور را دارند.

تقدیر وزیر اقتصاد

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارسال یادداشتی در شبکه اجتماعی «ایکس»، نوشت: واگذاری شفاف پتروشیمی شازند به ارزش نقد ۲۴۷ هزار میلیارد ریال از سوی زیرمجموعه بانک ملی به خریدار صاحب اهلیت، نتیجه مصوبه تحولی بهمن ماه هیات وزیران و گام مهمی در اجرای فرمان رهبر انقلاب و مطالبه مردم مبنی بر خروج از بنگاهداری بانکها بود.

این تحول بزرگ با ایده چه کسی رخ داد؟!

حسین مدرس خیابانی را همه میشناسید، او روزی فرد اول وزارت صمت بود، سپس در برهه ای حساس که تنش هایی میان ایران و طالبان و برخی حوادث امنیتی بود او را به استانداری سیستان و بلوچستان فرستاند تا شرایط پیچیده آن استان را مدیریت کند البته پیش از این نیز مدیریت گروه سرمایه گذاری امید بانک سپه و مسئولیت های متفاوت در وزارت بازرگانی بخشی از مسئولیت های او بوده است.

با نگاهی به مسئولیت های مدرس خیابانی به ویژه در صنعت و بازرگانی، میشد فهمید انتصاب او در گروه بزرگ توسعه ملی با برنامه و برای ایجاد یک تحول بوده است.

او را به سلامت نفس و معامله پذیر نبودن می شناسند، این روحیه در کنار اعتقاد خاص او به بهبود فضای کسب و کار و احیای استفاده هدفمند از بخش خصوصی برای توسعه بهتر و کم هزینه تر باعث انتصابش در گروه توسعه ملی شد و همین رویکرد بود که باعث شد در ادامه او یک اَبر شرکت زیر مجموعه اش را واگذار کند.

در واگذاری البته دو نکته مهم رعایت شد، اول مردم و حقی که از این کشور دارند و دوم واگذاری به بخش خصوصی دارای اهلیت ، نتیجه این واگذاری با دانش و فکر می شود تکمیل چرخه یک پالایشگاه بزرگ کشور و قطعاً ره آورد آن بهبود تولید و اشتغالزایی با هزینه های کمتر و ارز آوری بیشتر خواهد بود.

حالا و با انتصاب دقیق ایمیدرو در شرکت ملی مس و انتخاب دکتر مدرس خیابانی، بارقه امیدی در دل حامیان اصیل قطار توسعه و آبادانی ایران اسلامی زنده شده است.

ملی مس چشم انداز تولید یک میلیونی کاتد مس را در برنامه دارد و از جهت آن که ذخایر کافی از اکتشافات برای تحقق این امر وجود دارد، کافیست فردی توسعه گرا و پاکدست در راس هرم این مجموعه نقش آفرینی و تصمیم سازی کند.

نگاه ویژه دولت رئیسی و خاصه معاون اول به توسعه در ملی مس ایران می طلبد فردی در تراز اول مدیریتی این بنگاه عظیم و استراتژیک را مدیریت کند و تصمیم درست علی آبادی و موثقی نیا برای مدیریت این مجموعه در آینده نتایج خود را نشان خواهد داد.

به گزارش معدن خبر، برای هدایت درست کشور در مسیر توسعه و بهبود به افکار و توانمندی های مدیرانی از جنس مدرس خیابانی نیاز است، افرادی که فکرشان با ساعت توسعه کوک است و راه را به درستی می شناسند.