معدن خبر: معدن چندفلزی Olympias در شمال خاوری کشور یونان که در سال 2023 به بهره برداری رسیده و کمینه عمر آن 25 سال است. لازم بذکر است که آثار معدنکاری شدادی در حد کمینه 3000 سال در این منطقه وجود دارد.

به گزارش معدن خبر، به نقل از یک زمین شناس، سنگ میزبان اصلی در این کانسار سنگ های کربناته و دگرگون شده است؛ به گونه ای که سینه کارهای استخراجی مرمر نیز در اطراف آن دیده می شوند. سنگ های دگرگونی به سن پالئوزوییک شامل گنیس، آفیبولیت و بیوتیت گنیس میزبان کانه زایی زر-سیم-سرب-روی می باشند. شکل کانه زایی چینه کران می باشد. بعضی پژوهشگران تیپ کانسار را از نوع سولفید توده ای معرفی نموده اند.

کانه های اصلی پیریت، آرسنوپیریت، گالن و اسفالریت هستند. ذخیره قابل استخراج برابر با ۱۶ میلیون تن با عیار میانگین ۶٫۹۳ و ۱۳۲ گرم در تن برای زر و سیم و ۴٫۵ و ۵٫۳ درصد به ترتیب برای سرب و روی است. میزان منابع قابل تبدیل به ذخایر برابر با ۱۳ میلیون تن با عیار میانگین ۸ و ۱۴۸ گرم در تن و ۵ و ۶٫۴ درصد به ترتیب برای زر و سیم و نیز سرب و روی می باشد. منابع استنباطی برابر با ۲٫۲ میلیون تن با عیار متوسط ۷٫۹۷ و ۱۹۰ ppm برای زر و سیم و ۶٫۵ و ۷٫۳ درصد برای سرب و روی می باشند.

استخراج بصورت زیرزمینی و با ۳۲۰ هزار تن کانه و باطله و با نسبت کانه به باطله دوسوم می باشد. روش های استخراج کند و آکند و پرکردن فضای خالی است.