معدن خبر: معدن منگنز ونارچ قم، درفاصله ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان قم و در مجاورت روستای ونارچ واقع شده است.

به گزارش معدن خبر، معدن منگنز «ونارچ» به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ منگنز کشور از سال ۱۳۴۱ فعالیت خود را آغاز کرده و امروزه در سطح منطقه و خاورمیانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این سنگ معدنی محسوب می شود از لحاظ هندسی؛ ماده معدنی از یک لایه با ضخامت ۱ تا ۴۰ متر و طول حدودا ۱۲ کیلومتر تشکیل شده است. شیب ماده معدنی نیز از ۸۰ درجه تا ۹۰ درجه متغیر است.

دوره زمین شناسی این معدن به ترشیری (پرمین) بازمی گردد، و در محیطی آتشفشانی که سنگ های آن تناوبی از آندزیت پورفیری، شیل، منگنز، میان لایه های ماسه سنگ و دوباره آندزیت است، واقع شده است. برخلاف سایر معادن منگنز که کانی اصلی دربرگیرنده منگنز پیرولوزیت (اکسید منگنز) است، در این معدن، کانی حاوی منگنز،رودونیت (سیلیکات منگنز) می باشد.بر اساس اکتشافات اولیه انجام شده، مشخص شده که این معدن، ۵میلیون تن ذخیره قطعی و ۵/۳میلیون تن ذخیره احتمالی دارد. به همین دلیل؛ این مجموعه در تلاش است تا با انجام سری جدیدی از اکتشافات، این ۵/۳میلیون تن ذخیره احتمالی را به قطعی تبدیل کنند.

همانطوری که در بالا اشاره شد؛ طول این ذخیره ۱۲کیلومتر می باشد ولی این ۱۲کیلومتر یکپارچه نیست و توسط چندین گسل دچار ناپیوستگی شده است.