معدن خبر: برای معرفی معدن امروز به وسیعترین و یکی از پرحاشیه ترین کشورهای جهان می رویم. سرزمین روسیه که از ایوان مخوف تا به امروز یکی از کشورهای خاص جهان است.

به گزارش معدن خبر به نقل از دکتر افضل، معدن زر Olimpiada بعنوان بزرگترین معدن زر روسیه در نزدیکی شهر معروف کراسنویارسک پایتخت کشتی روسیه در جنوب سیبری باختری قرار دارد.

این کانسار در ۱۹۷۵ کشف شد. تیپ کانه زایی از نوع کوهزایی و نیز پلاسری است.

میزبان این کانه زایی سنگهای رسوبی و دگرگونی به سن پروتروزوییک هستند. شیلهای دگرگون شده تا استارولیت و کیانیت بعنوان رخساره های دگرگونی درجه بالا به همراه مرمر و کوارتزیت مهمترین میزبان های کانه زایی هستند.

کانه زایی بصورت سولفیدی و پراکنده در یک سکانس کربناته-میکاشیست به همراه شیلهای کربوناته شده نیز دیده می شود.

دگرشکلی و چین خوردگی مشخصه دیگر این کانسار است. مجموع ذخایر قابل استخراج برابر با ۲۵۲ میلیون تن با عیار میانگین ۲٫۸ گرم در تن و مجموع منابع ۵۲۶ میلیون تن با عیار میانگین ۲٫۹ گرم در تن است.

زر بصورت ذرات آزاد یا همراه با پیریت و آرسنوپیریت دیده می شود. معدن بصورت روباز و پیت بزرگ پلکانی برداشت می شود.

کمینه عمر معدن تا ۲۰۳۶ می باشد. عمق نهایی پیت قرار است تا ۱۵۰۰ متر از بالاترین افق برسد. همچنین میزان زر استحصال شده در هر روز از این معدن به حدود ۱۰۰ کیلوگرم نیز می رسد.

میزان استحصال زر در سال ۲۰۲۲ از این معدن به حدود ۴۴۴۷۰۰ اونس رسیده است. در این معدن از تراکهای معروف بلاز استفاده شایانی می شود.