معدن خبر: این معدن از بزرگترین معادن مس و مولیبدن قاره آسیا در قزاقستان در آسیای میانه قراردارد که یکی از کشورهای نوین معدنی جهان می باشد.

به گزارش معدن خبر، معدن Aktogay در جنوب خاوری قزاقستان و نزدیک مرز چین و نیز پایتخت قدیم این کشور یعنی آلماتی قرار دارد.

این معدن از سال ۲۰۱۵ آغاز به کار نموده و تا سال ۲۰۴۷ کمینه عمر آن است که با توجه به کانه زایی عظیم به یقین عمری طولانی خواهد داشت.

معدن Aktogay در کمربند معروف کوهزایی تیان شان قرار دارد و تیپ کانه زایی آن از نوع پورفیری است.

علاوه بر مس و مولیبدن، میزان کمی زر و سیم در میانبارهای سیال آن وجود دارند. کانه زایی در استوکها و دایکهای گرانودیوریتی بصورت افشان و استوک ورک وجود دارد.

همچنین بخش کوچکی از کانه زایی همراه با برشها و سنگهای توفی دیده می شود.

زون اکسید سطحی بین ۱۸ تا ۶۰ متر ضخامت دارد که حاوی مالاکیت، کوپریت به همراه مس طبیعی است.

زون غنی شده سوپرژن کم ضخامتی با کالکوسیت و کوولیت و یک زون بزرگ هیپوژن با ترکیب کالکوپیریت، پیریت، بورنیت به همراه مولیبدنیت دیده می شود.

ستبرای زون سولفیدی کمینه به بیش از ۱ کیلومتر می رسد. میزان ذخایر قطعی و احتمالی این معدن حدود ۶۲۵ میلیون تن با عیار میانگین ۰٫۳۶ درصد و ۰٫۰۰۹ درصد برای مس و مولیبدن است.

میزان مجموع منابع اندازه گیری شده و نشان داده شده روی هم برابر با ۱٫۸۷۵ میلیارد تن با عیار میانگین ۰٫۳۳ و ۰٫۰۰۸ درصد مس و مولیبدن می باشد.

از این میزان تنها حدود ۲۹ میلیون تن جزو زون اکسیدی است. میزان منابع استنباطی برابر با ۹۸٫۸ میلیون تن با عیار ۰٫۲۸ و ۰٫۰۰۷ درصد برای مس و مولیبدن می باشد.

استخراج از نوع روباز و به روش پیت بزرگ پلکانی می باشد. میزان ظرفیت استخراج ماده معدنی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تن در سال با عیار حد ۰٫۱۵ درصد برای مس است.

عیار میانگین اقتصادی برای زون اکسید ۰٫۳۵ و برای زون سولفید ۰٫۳۳ درصد است.

 

ماشین آلات مورد استفاده ساخت کارخانه معروف کاترپیلار آمریکا است.