انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار ۱۰ ماهه تولید و صادرات در زنجیره فولاد را منتشر کرد؛ آماری که چندان از رشد در این صنعت خبر نمی‌داد. نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اصحاب رسانه روز یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در دفتر مرکزی این انجمن در تهران برگزار شد.

به گزارش معدن خبر، بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نشستی خبری به ارائه ۱۰ ماهه زنجیره تولید فولاد در سال ۱۴۰۲ پرداخت و عنوان کرد: در زمینه مقاطع فولادی شامل میلگرد، تیرآهن و سایر پروفیل‌ها به تولید ۱۰ میلیون و ۶۲۹ هزار تن نائل آمده‌ایم که نسبت به ۱۰ ماه گذشته که میزان تولید ما ۱۰ میلیون و ۷۰۹ هزار تن بوده با کاهش ۰.۷ درصدی روبرو شده‌ایم. در ۱۰ ماهه سال جاری میزان تولید تیرآهن یک میلیون و ۱۳۴ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که یک میلیون و ۴۵ هزار تن بوده، با رشد ۸.۵ درصد همراه شده است. در زمینه میلگرد نیز میزان تولید ۸ میلیون و ۷۸۳ هزار تن در ۱۰ ماهه سال جاری ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸ میلیون و ۹۶۹ هزار تن تولید اعلام شده با رشد منفی ۲.۱ درصد همراه بوده است. در حوزه نبشی، ناودانی و سایر مقاطع نیز تولید ۱۰ ماهه سال جاری به میزان ۷۲۲ تن اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۶۹۵ تن ثبت شده با رشد ۴ درصد روبرو بوده است.

سبحانی با اشاره به آمار محصولات تخت در ۱۰ ماهه امسال عنوان کرد: در بخش محصولات تخت شامل ورق گرم، ورق سرد و ورق‌های پوششدار به میزان ۷ میلیون و ۵۸۶ هزار تن تولید به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این میزان تولید ۷ میلیون و ۵۷۹ هزار تن به ثبت رسیده با رشد ۰.۱ درصدی همراه بوده است. در زمینه ورق گرم، آمار ۱۰ ماهه امسال به میزان ۷ میلیون و ۲۴۳ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷ میلیون و ۳۴۶ هزار تن ثبت شده با رشد منفی ۱.۴ درصدی مواجه شده و ورق سرد نیز با تولید یک میلیون و ۹۷۶ هزار تن در سال جاری نسبت به تولید ۲ میلیون و ۳۳ هزار تن سال گذشته با رشد منفی ۲.۸ درصد روبرو شده است. همچنین ورق پوششدار در ۱۰ ماهه سال جاری به تولید یک میلیون و ۴۲۹ هزار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که یک میلیون و ۲۷۶ هزار تن اعلام شده با رشد ۱۲ درصدی همراه بوده است.

وی همچنین با اشاره به کل آمار محصولات فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوششدار عنوان کرد: میزان تولید کل محصولات فولادی طی ۱۰ ماهه امسال ۱۸ میلیون و ۲۲۵ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۸ میلیون و ۲۸۸ هزار تن اعلام شده با رشد منفی ۰.۳ درصدی مواجه شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به محصولات نیمه‌نهایی شامل بیلت و بلوم و اسلب تاکید کرد: برخی عنوان نیمه‌خام را بر این محصولات نهاده‌اند که عنوان درستی نیست و عنوان دقیق آن محصولات نیمه نهایی است که میزان تولیدات نیمه نهایی در آمار ۱۰ ماهه، ۲۷ میلیون و ۹۵ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۵ میلیون و ۷۵۵ هزار تن اعلام شده، با رشد ۵ درصدی همراه شده است. در زمینه بیلت و بلوم تولید ۱۰ ماهه امسال ۱۶ میلیون و ۹۷۴ هزار تن اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که با تولید ۱۵ میلیون و ۶۹۱ هزار تن بوده، با رشد ۸.۲ درصدی همراه شده است. در زمینه اسلب نیز در این مدت، آمار ۱۰ میلیون و ۱۲۱ هزار تن به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰ میلیون و ۶۴ هزار تن بوده، رشدی یک درصدی را به ثبت رسانیده است.

سبحانی با اشاره به آمار آهن اسفنجی و گندله سنگ آهن عنوان کرد: میزان تولید آهن اسفنجی در ۱۰ ماهه سال‌جاری به میزان ۳۰ میلیون و ۲۴ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته که آمار ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تن را به ثبت رسانده با رشدی ۹.۱ درصدی همراه بوده و در زمینه گندله سنگ آهن نیز در این مدت ۴۸ میلیون و ۸۵۳ هزار تن تولید به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که تولید آن به میزان ۴۵ میلیون و ۳۷۵ هزار تن بوده با رشدی ۷.۷ درصد همراه شده است.

صادرات ۱۰ ماهه فولاد

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه با اشاره به آمار صادراتی فولاد در ۱۰ ماهه نخست سال جاری عنوان کرد: در ۱۰ ماهه نخست، کل صادرات مقاطع طویل فولادی کشور به میزان ۲ میلیون و ۴۱۸ هزار تن بوده که این میزان نسبت به سال گذشته که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن اعلام شده با رشد منفی ۵.۱ درصدی همراه بوده است. این بخش شامل تیرآهن، میلگرد و انواع پروفیل‌های طولی مانند نبشی و ناودانی و … می‌شود. ارزش صادرات در مقاطع طویل یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار بوده که با کاهش ۵.۹ درصد کاهش همراه شده است. در بخش محصولات تخت از جمله ورق گرم، ورق سرد و ورش پوششدار که شامل ورق رنگی، قلع‌اندود و گالوانیزه می‌شود، در ۱۰ ماهه ۳۸۴ هزار تن صادرات داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۳۵۷ هزار تن بوده از لحاظ وزنی با ۷.۶ درصد افزایش صادرات همراه بوده‌ایم که ارزش صادرات مقاطع تخت ۲۴۶ میلیون دلار بوده که با کاهش ۴ درصدی همراه شده است. همچنین در بخش فولاد میانی شامل بیلت و بلوم و اسلب، تناژ صادراتی در مجموع ۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵ میلیون و ۷۰۴ هزار تن بوده ۱۰.۸ درصدی رشد کرده است؛ از لحاظ ارزشی در ۱۰ ماهه امسال، میزان صادرات این محصولات، ۳ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار اعلام شده با ۷.۷ درصد رشد کرده است. در بخش آهن اسفنجی نیز آمار صادرات تناژی در آمار ۱۰ ماهه سال جاری به میزان یک میلیون و ۲۹۷ میلیون تن ثبت شده که نسبت به سال گذشته که ۷۴۴ هزار تن اعلام شده با رشد ۷۴.۳ درصدی همراه بوده است و به لحاظ ارزشی میزان صادرات آن ۳۱۹ میلیون دلار در سال جاری بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۵۲ میلیون دلار اعلام شده با رشدی ۱۰۹.۹ درصدی همراه بوده است. صادرات گندله سنگ آهن نیز در آمار ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال گذشته به لحاظ ارزشی ۶۶.۷ درصد رشد مثبت داشته است.

سبحانی در ادامه درباره رشد صادرات گندله یادآور شد: با توجه به این موضوع که امسال بازار خوبی برای گندله‌سازی نبود، اجازه صادرات به گندله داده شده است. همچنین در زمینه صادرات کنسانتره ارزش صادرات ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۶۸۲.۱ درصد رشد همراه بوده است. این افزایش صادرات گندله نیز به دلیل این انجام شده که گندله‌ساز‌ها میزان تولید خود را به دلایل مختلف از جمله قطعی گاز و برق محدود کرده بودند. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که در زنجیره تولید فولاد اگر گندله مصرف نشود، کنسانتره نیز بدون مصرف باقی می‌ماند و از این‌رو صادرات کنسانتره نیز افزایش یافته است.

سودآوری زنجیره فولاد نزدیک به ۴۰ همت است

در ادامه این نشست خبری امین ابراهیمی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: صنعت فولاد صنعتی برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است و از ظرفیت تولید ۱.۸ میلیون تن قبل از انقلاب به ظرفیت نزدیک به ۴۵ میلیون تن در حال حاضر رسیده است. تحریم‌های خارجی طی سال‌های گذشته ما را در بسیاری از حوزه‌ها از جمله صنعت فولاد، مقاوم و خودکفا کرده است. بومی‌سازی که در صنعت فولاد اتفاق افتاد، بسیار حائز اهمیت است.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به این موضوع که در بسیاری از محافل این موضوع که صنعت فولاد با سود بالا همراه است، گفت: ۱۶ درصد بازار سرمایه شامل ۴۶ شرکت سنگ آهنی و فولادی، متعلق به صنعت فولاد است. عدد مارکت کپ این شرکت‌ها، عددی حدود ۱۳۶۰ همت (هزار تومان) است. سود این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱، عددی نزدیک به ۱۵۰ همت عنوان شده بود. با تقسیم سود این شرکت‌ها به مارکت کپ، این سود قابل‌توجه نخواهد بود. عدد جایگزینی صنعت فولاد، چهار برابر مارکت کپ است. ارزش مارکت کپ فولاد خوزستان حدود ۷۰ همت و ارزش جایگزینی آن نزدیک به ۲۸۰ همت است. نرخ بازگشت این سرمایه‌گذاری، عددی نزدیک به ۱۰ درصد است.

وی در ادامه یادآور شد: اگر سه شرکت اصلی فولاد، یعنی فولاد مبارکه که به دلیل تکمیل بودن زنجیره سودآوری بالایی دارد، شرکت گل‌گهر که به دلیل اینکه ۵۰ درصد معادن سنگ آهن را به خود اختصاص داده و فولاد خوزستان به دلیل صادرات‌محور بودن، را در نظر نگیریم، میزان سودآوری زنجیره فولاد نزدیک به ۴۰ همت است، یعنی نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری که در این زنجیره انجام می‌شود، بر اساس مارکت کپ به عددی زیر ۲ درصد می‌رسد؛ به عبارتی، در چنین شرایطی اگر در مجموعه فولادی سودی وجود دارد، ناشی از اختلافاتی است که در نرخ ارز روی می‌دهد، بنابراین اگر در شرکت‌های فولادی سودی توزیع می‌شود، مانند این است که تجهیزات، ماشین‌آلات و لوازم یدکی کارخانه‌ها را توزیع می‌کنیم. همچنین باید این موضوع را مد نظر قرار داد که قیمت فولاد متناسب با شرایط تورمی حرکت نکرده است.

مدیرعامل فولاد خوزستان همچنین درباره صادرات فولاد عنوان کرد: صنعت فولاد سالانه ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت ارزآوری دارد و مزیت صادرات فولاد ایران در حوزه فولاد میانی است که در چند سال گذشته پنجره‌ای برای صادرات کشور باز کرده و رشد بسیار خوبی داشته است. در فولاد خوزستان به ۳۸ کشور صادرات انجام می‌گیرد. البته تفسیر‌های اشتباهی از فولاد خام و محصولات نیمه نهایی باعث شده که سیاست‌گذاری‌ها در حوزه فولاد و به ویژه صادرات به سمت و سویی پیش برود که مزیت صادراتی در این صنعت از دست برود.

ابراهیمی در ادامه با تاکید بر این موضوع که امروز برای مقاطع میانی فولاد با چند مشکل عمده روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل در زمینه صادرات، وضع عوارض صادراتی ۲ درصدی است که برای مقاطع میانی فولاد اخذ می‌شود. ۲ درصد نیز مالیات علی‌الحساب پرداخت می‌شود، بنابراین فولادسازان روی هر کشتی صادراتی خود ۴ درصد مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند، کالایی که تا پیش از آن، بابت صادراتش، جایزه صادراتی و معافیت گمرگی به آن‌ها تعلق می‌گرفت.

وی در ادامه افزود: نکته بعدی سیاست چندگانه‌ای در زمینه تسعیر نرخ ارز در کل زنجیره فولاد است. فولاد میانی را اصولا شرکت‌های دولتی و خصولتی تولید و صادر کرده و بابت آن تمام ارز خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند و با نرخ ۳۹ هزار تومان این عرضه انجام می‌شود. این تغییر نرخ ارز و عدم اتخاذ سیاست یکسان در زنجیره فولاد، باعث عدم تعادل تجارت و صادرات در کل زنجیره شده است و این موضوع به فولاد میانی که مزیت صادراتی دارد، صدمه وارد می‌کند.

این عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه با اشاره به کاهش صادرات فولاد در کشور یادآور شد: نکته بعدی، موضوع بورس کالا و کف عرضه‌ها در این بازار است. فولادسازان صادراتی نیز مجبور هستند صددرصد کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند و هر آنچه در بازار داخلی جذب نشد، اجازه صادرات آن را پیدا خواهند کرد. از سوی دیگر با توجه به پراکندگی واحد‌های فولادی در سراسر کشور و کرایه حمل آن‌ها برای بارگیری در کشتی، هزینه تمام‌شده افزایش پیدا می‌کند و در عمل مزیت صادراتی خود را از دست می‌دهد. این عوامل در مجموعه سبب کاهش میزان صادرات فولاد شده است.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به ظرفیت فولاد در کشور عنوان کرد: هم‌اکنون ۴۵ میلیون تن ظرفیت نصب‌شده قابلیت بهره‌برداری در کشور وجود دارد، ولی با توجه به محدویت‌های انرژی این میزان ظرفیت به تولید ۳۰ تا ۳۳ میلیون تن رسیده و این سبب هدر رفتن سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌شود. به ازای هر تن فولاد باید یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طول زنجیره انجام بگیرد و در شرایط کنونی ۱۵ میلیون تن ظرفیتی است که به دلیل محدودیت‌ها از آن بهره‌برداری نمی‌کنیم که برای این عدد حدود ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

زنگ خطر صنعت فولاد به صدا درآمده

بهادر احرامیان عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه این نشست خبری عنوان کرد: بر اساس آمار ۱۰ ماهه ارائه‌شده، رشد فولاد در بخش‌های اصلی کاهش یافته است. ما طی دهه‌های گذشته از جایگاه دوم واردکننده فولاد به جایگاه دهم تولیدکننده رسیده‌ایم و در صادرات نیز رتبه بسیار خوبی کسب کرده‌ایم.

احرامیان در ادامه با اشاره به این موضوع که در سال جاری رشد خوبی برای صنعت فولاد رقم نخورده است، خاطرنشان کرد: رشد فولاد میانی در سال جاری ۵ درصد بوده که این افزایش تولید نیز به واسطه ظرفیت‌های جدید نصب‌شده است. اگر ظرفیت‌های جدید وارد مدار نمی‌شدند، چه بسا که از کاهش تولید صحبت می‌کردیم.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر در کنار آمار تولید مقداری، به آمار پوششی ظرفیت نیز توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که این عدد طی سه سال گذشته رو به کاهش بوده است. موضوع آن است که ما سال به سال از تجهیزات فولاد بهره‌برداری کمتری انجام می‌دهیم و این زنگ خطری است که باید عنوان کنیم، رشد صنعت فولاد در حال کند شدن است. اگر این روند ادامه پیدا کند با کاهش بهره‌وری شدید مواجه خواهیم شد. عوامل مختلفی در این راستا تاثیرگذار بوده‌اند، یکی بحث قوانین و مقررات و دیگری مربوط به محدودیت‌های زیرساختی همچون برق و گاز است.

بهادر احرامیان تاکید کرد: در صنعت فولاد نشان داده‌ایم که تحریم‌های خارجی چندان نتوانستند رشد تولید و توسعه ما را کاهش بدهند و حتی تاثیری روی حضور در بازار‌های صادراتی ما به همراه نداشته‌اند؛ اما مشکلات داخلی در آمار سال ۱۴۰۲ اثر منفی خود را نشان می‌دهند.

درخواست انجمن فولاد برای جلسه با رئیس‌جمهور

همچنین در ادامه این نشست خبری احسان دشتیانه عضو دیگر هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: چنین به نظر می‌رسد که اگر در کشور حوزه‌ای کار خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد، به جای پذیرش اشتباه خود، سعی می‌کند دیگران را مقصر جلوه بدهد. امروز صنعت فولاد تبدیل به بخشی شده که به خوبی می‌توان به آن حمله کرد، از جمله شاهد هستیم که مشکلات برق، گاز و مسکن را بر گردن این صنعت می‌اندازند؛ در حالی که اگر خوب به زیرساخت‌ها نگاه کنیم، صنعت فولاد از زیرساخت‌ها جلو افتاده است.

دشتیانه در ادامه با تاکید بر این موضوع که صنعت فولاد مسیر را اشتباه نرفته است، یادآور شد: یک چشم‌اندازی توسط دولت برای این صنعت تدوین شده بود که در سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم؛ صنعت فولاد به این میزان تولید رسید، اما قرار نبود که ایجاد زیرساخت آن را نیز عهده‌دار شود، قرار بود این زیرساخت توسط دولت ایجاد شود. صنعت فولاد به هر دلیلی در تابستان با محدودیت برق و در زمستان با محدودیت گاز روبروست، گویا چنین به نظر می‌رسد که مشکل ناترازی برق و گاز را صنعت فولاد سبب‌ساز شده است؛ در حالی که صنعت فولاد ۵ درصد گاز و ۷ درصد برق کشور را مصرف می‌کند. در زمینه مصرف آب نیز کل مصرف صنعت به ۳ درصد می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به عوارض صادراتی که دولت وضع کرده است، گفت: چرا برای کالای صادراتی در شرایط تحریمی تعرفه وضع می‌شود و معافیت‌های مالی و صادراتی آن برداشته می‌شود و حتی مالیات علی‌الحساب از این بخش دریافت می‌شود. اگر وزارت خزانه‌داری آمریکا در راستای تحریم‌های ایران، از ابزار‌های دقیق فرموله استفاده می‌کرد، تا این حد دقیق نمی‌توانست صادرات ایران را متوقف کند. در شرایطی که مازاد تولید داریم و در تحریم نیز به‌سر می‌بریم، با وضع عوارض صادراتی و مالیات علی‌الحساب روبرو می‌شویم.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه تاکید کرد: در راستای حل مشکلات صادراتی لازم است رئیس‌جمهور محترم جلسه‌ای با انجمن فولاد ترتیب دهند؛ چراکه صنعت فولاد به عنوان جایگاه دوم صادراتی موقعیت خود را ثابت کرده و نشان داده که آسیب‌پذیری بسیاری کمتری نسبت به صادرات نفتی دارد. البته باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکر کرد که آن‌ها به نوبه خود درصدد حمایت از صنعت فولاد برآمده‌اند.

دشتیانه همچنین ادامه داد: نکته بعدی، افزایش قیمت‌ها ناشی از کاهش ارزش پول ملی است که گاه این موضوع نیز به گردن صنعت فولاد انداخته می‌شود. هر مترمربع ساخت مسکن به صورت میانگین ۵۰ کیلوگرم فولاد مصرف می‌کند که کل اثر فولاد در مسکن را حدود ۵ درصد می‌توان در نظر گرفت. همین آمار در زمینه خودرو و لوازم خانگی نیز صدق می‌کند.

وی افزود: واقعیت این است یک صنعتی به درستی عمل کرده و در مسیر رشد قرار گرفته است، اما گویا چنین به نظر می‌رسد که باید به این صنعت چنان فشار آورد تا با سایر صنایع کشور متوازن شود. اگر این شیوه قانون‌گذاری در مورد صنعت فولاد ادامه داشته باشد، ما اعلام خطر می‌کنیم و می‌توان پیش‌بینی کرد که صنعت فولاد نیز به‌زودی به عاقبت صنعت خودرو دچار خواهد شد.

عوارض صادراتی، چالش صادرات فولاد ایران

همچنین جهاندار شکری عضو دیگر هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه این نشست اظهار کرد: در صنعت فولاد یک حیات خلوتی به‌وجود آمده که هر بخشی که با کمبود و کسری روبرو می‌شود، مانند ناترازی‌های برق و گاز، نخستین حوزه‌ای که مورد اتهام قرار می‌گیرد، صنعت فولاد است. واقعیت این است که این صنعت ایجاد شده و شرکت‌هایی که در بورس هستند یک‌پنجم تا یک‌ششم از سود بهره‌مند می‌شوند.

شکری در ادامه یادآور شد: مساله دیگر آن است که در شرایط سخت تولید، بانک مرکزی نرخ سود بانکی خود را به ۳۰ درصد افزایش داده که این نرخ بهره برای تولیدکننده مناسب نیست، چراکه صنعت فولاد با یک سود بسیار کم در حال چرخش است. سود این صنعت نسبت به سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این صنعت چندان به چشم نمی‌آید. هیچ سرمایه‌گذاری چه در بخش خصوصی و چه در بخش خصولتی با این میزان سود، حاضر به سرمایه‌گذاری نخواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: مساله دیگر آنکه هر چند دولت با بخش خصوصی مشاوره‌هایی انجام می‌دهد، اما به وقت عمل، عمل‌ها متفاوت می‌شود و این مساله این صنعت را به چالش می‌کشد. سرمایه‌گذاری بسیاری روی این صنعت انجام شده و صنعت فولاد از ظرفیت تولید ۱.۸ میلیون تنی قبل از انقلاب به تولید سالانه ۳۲ میلیون تن با وجود چالش‌ها و تحریم‌ها رسیده است. البته در شرایط کنونی، واردات تجهیزات و قطعات بسیار مشکل شده و تمام این مصائب را تولیدکنندگان در این صنعت و صنایع دیگر به جان خریده‌اند.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همچنین با اشاره به عوارضی که برای صادرات در نظر گرفته شده، تصریح کرد: این روز‌ها تعیین عوارض روی صادرات، تبدیل به یک موضوع چالش‌انگیز شده است، این در حالی است که صادرات برای کشور ایجاد ارزآوری دارد، چرا باید برای آن عوارض تعیین کرد. اگر صادرکننده بخواهد قیمت صادراتی خود را برای جبران این عوارض افزایش بدهد، بازار‌های هدف صادراتی‌اش را از دست می‌دهد.

شکری با تاکید بر این موضوع که صنعت فولاد جزو صنایعی است که در صادرات غیرنفتی حرف نخست در کشور را می‌زند، افزود: ما می‌توانستیم از آمار‌های صادراتی صنعت فولاد که در سال جاری عنوان شد، آمار‌های بالاتری را ثبت کنیم که این امر سبب ارزآوری بیشتر برای کشور می‌شد. تمام رسانه‌های بیگانه روی دو صنعت فولاد و پتروشیمی که برای کشور ارزآوری دارد، دست گذاشته‌اند، خود ما نیز در داخل که نباید این کار را انجام بدهیم، هم اکنون روی صنعت فولاد همه بحث‌های محیط زیست وکارگری را مطرح می‌کنند، درحالی‌که تمام واحد‌های فولادی از نظر محیط زیستی پایش می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: حداقل باید دولتمردان با بخش خصوصی مشورت بیشتری داشته باشند و با کمک انجمن‌ها، این‌چالش‌ها را برطرف کنند و برای این صنعت عوارض صادراتی وضع نکنند.

 

می متالز