معدن خبر: ما در سطح کارهای شروع نکرده و ناتمام زیاد و در عمق به اندازه قرنها اکتشاف و استخراج داریم.

به گزارش معدن خبر، در بحث اکتشافات این روزها میشنویم که می‌گویند  با اکتشاف جدید و عمقی می‌توانیم میزان ذخایر موجود را افزایش بدهیم بویژه که در بحث اکتشافات عمقی هنوز به طور جدی وارد نشده ایم.

در صورتی که  تا کنون کمتر از ۵۰ درصد ذخایر معمول و سطحی کشور شناسایی و در حال بهره برداری است.

طبق تحقیقات بیش از ۵۰ درصد ذخایر سطحی کشور همچنان بکر و حتی ناشناخته مانده است.

حوزه البرز-آذر بایجان و زاگرس که حدود ۲۰ درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهند تا بیش از ۹۰ درصد فاقد اکتشاف سطحی مینرال ها می باشند.

از حدود ۱۴۰ تیپ کانساری دنیا کمتر از۴۰ تیپ کانساری آنهم بسیار ناقص، در ایران،شناخته و کار شده است.

به طور کل بیش از ۶۰ درصد ذخایر سطحی ما هنوز بکر و ناشناخته است ضمن اینکه در عمق بسیار غنی و مستعد و بالقوه آماده اکتشاف هستیم.

لذا به یاد داشته باشید ما حدود ۱۰۰ تیپ کانساری داریم که هنوز حتی صحبت آنهم در مجامع صالح،مطرح نشده، آنچه بوده صحبت مس، طلا، سرب و روی، کروم، منگنز و… عناصر محدود به چند تیپ رایج و شایع مانند پورفیری، اپی ترمال و مسیو سلفاید، آهن تیپهای مختلف بوده است.

باید توجه داشت، در سطح در ابتدای نزدیک به میانه و در عمق در مرحله خیال پردازی و ایجاد انگیزه ورود هستیم.

بسیاری از ذخایر عناصر کریتیکال ما هنوز مجهول و مغفول است، ذخایر فسفر و نیترات حوزه زاگرس، پلاسر های طلای مدفون در زاگرس، ذخایر فلزی نان سلفاید حوزه زاگرس، ذخایر شیلهای غنی از عناصر نادر خاکی زاگرس، شیلهای سیاه غنی از اورانیوم، کبالت، مس و عناصر نادر خاکی البرز، شیلهای نفتی، ذخایر زمرد، بریل، تورمالین، پگماتیتها، زیرکن، آپاتیت، ….و گوهر های ما و بسیاری ذخایر حوزه های دریایی محلول در آب و بستر و عمق دریاهای ما مانند هیدراتهای کربنی جامد، رسهای صنعتی، سنگهای تزئینی برند شونده،‌ بور، لیتیوم، منیزیم، نمکهای صنعتی طبیعی، بای پروداکتهای مخفی و همراه ذخایر مستخرجه فعلی مانند: کبالت، کادمیوم، ژرمانیوم، گالیم و نیکل و تیتان و گروه پلاتین و مولیبدن و غیره، همچنان ناشناخته و بکر مانده اند.

قبول بفرمایید در اکتشاف عمقی زیر صفر و در اکتشاف سطحی نزدیک ميانه هستیم، آنچه دارد تمام می‌شود در واقع ذخایر به ارث مانده مانند پورفیری سرچشمه و آهنهای حوزه یزد و کرمان است که تا الان برای ما نقش قلک داشته و حالا این قلک در حال اتمام است و در دوران جیک جیک مستان، ما ذخیره چشمگیری با هنر و توان خود از حالت بالقوه به بالفعل در نیاورده ایم فلذا در شیپور اتمام ذخایر سطحی می دمیم.

ما در سطح کارهای شروع نکرده و ناتمام زیاد و در عمق به اندازه قرنها اکتشاف و استخراج داریم.

نگران نباشید که ایران گنجینه ای از ذخایر سطحی و عمقی کوچک و بزرگ است کشوری که میزبان ۳۰۰۰ کیلومتر فرورانش پوسته اقیانوسی نئوتتیس بوده حالا حالا ها جای اکتشاف و بهره برداری دارد.

هرچند در مورد پالئو تتیس در این گزارش هیچ نگفتیم، شایان ذکر است که شیلهای حوزه البرز و زاگرس و ژوراسیک مناطق مختلف کشور به اندازه قرنها جای اکتشاف دارند.

سخن آخر: مردان اکتشافی عزیز، کمربند ها را محکم کرده و وارد میدان اکتشافت سطحی شوید…