معدن خبر: رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ۷۵ پروژه زمین شناسی و اکتشافی در قالب طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی از خرداد سال ۱۴۰۱ تاکنون در استان کردستان به اجرا درآمده است.

به گزارش معدن خبر، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ۷۵ پروژه زمین شناسی و اکتشافی در قالب طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی از خرداد سال ۱۴۰۱ تاکنون در استان کردستان به اجرا درآمده است.

علیرضا شهیدی اظهار کرد: طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور سال ۱۴۰۰ از خراسان جنوبی آغاز شد.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در راستای اجرای این طرح و ظرف سه سال ۲۵۰ هزار کیلومتر از مساحت کشور که دارای ظرفیت مواد معدنی است را زیرپوشش قرار می دهد.

وی با بیان اینکه کردستان دومین استان کشور در اجرای این طرح بوده است، افزود: ۲۵ سلول ۵۰ هزار معادل ۷۵ پروژه در سه لایه زمین شناسی ژئوشیمیایی، زمین شناسی اقتصادی و ژئوفیزیک هوایی در این استان مورد مطالعه قرار داده شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: ۲۱ هزار کیلومتر خطی برداشت های ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف ذخایر پنهان معدنی در این استان انجام شده که بیشتر این عملیات مربوط به منطقه دیواندره بوده است.

شهیدی یادآور شد: ۵۳ درصد مساحت کردستان که ظرفیت مواد معدنی را دارد شامل این طرح شده است و امید می رود تا نیمه نخست سال ۱۴۰۳ از اکتشافات انجام شده در طرح تحول رونمایی شود.

وی اضافه کرد: مواد فلزی و غیرفلزی خوبی در استان کشف شده که کارهای مطالعات تکمیلی آن ها در حال انجام است و سال آینده به تفصیل آنرا ارائه می کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: بعد از کردستان طرح تحول در استان های آذربایجان غربی، قم، اصفهان و مرکزی آغاز شد و امسال هم در یزد آنرا انجام می دهیم.

شهیدی اظهار کرد: سازمان زمین شناسی مطابق توافقنامه سه جانبه با ایمیدرو و وزات صمت وظیفه شناسایی و پی جویی و اکتشاف را دارد به عبارتی ما فقط اندیس ها را مشخص می کنیم و سپس نتایج را در اختیار معاونت معادن وزات صمت قرارمی دهیم.

وی ادامه داد: به دنبال آن ایمیدرو یا شرکت‌های خصوصی اکتشافات عمومی یا تفصیلی را انجام می دهند و آنگاه پروانه بهره برداری دریافت کرده و در آن زمان مشخص می شود چه مقداری ذخیره ماده معدنی وجود دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: ما براساس روش های آنالیزی که انجام می دهیم ۵۷ عنصر را در حد بخش در میلیارد (ppb) جدای از اینکه اقتصادی باشد یا نه؛شناسایی می کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور روز شنبه و در آخرین روز از دهه مبارک فجر به منظور افتتاح پروژه های صنعتی و معدنی در شهرستان های قروه، دهگلان و بیجار به کردستان سفر کرد.

 

معدن نیوز