رئیس جمهور با تقدیر از اقدام بزرگ " ومعادن" در خصوص این پروژه گفت: وارد مدار شدن هشت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق در یک اقدام جهادی، بخشی از ناترازی‌ها کاهش یافت. نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات وارد مدار شده است که افزایش این میزان ظرفیت تولید برق در مدت زمان کوتاه، جای قدردانی دارد.

«سیدابراهیم رئیسی» به همراه وزرای صمت، نیرو و مدیرعامل “و معادن” در سفر یک روزه به سمنان با حضور در نیروگاه سیکل ترکیبی قدس (شهید باکری) سمنان، فاز دوم این مجموعه را افتتاح کرد.

به گزارش معدن خبر، نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان به عنوان اولین طرح از ۴۸ طرح پیشران پیشرفت اقتصاد ایران در دولت سیزدهم تعریف شده بود که در کمتر از یکسال توسط “ومعادن” به سرانجام رسید.

این نیروگاه با ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معادن و فلزات با حضور رییس جمهور افتتاح شد.

دو واحد تولید برق این نیروگاه از زمان تاسیس دارای ظرفیت ۱۶۰ مگاواتی بود. همچنین احداث دو واحد جدید این نیروگاه سال ۱۴۰۱ آغاز شد که نخستین واحد آن در مدت کمتر از ۵ ماه، با شبکه سراسری سنکرون شد و در ادامه واحد چهارم این نیروگاه فرودین ماه با شبکه سنکرون گشت.

رئیس جمهور با تقدیر از اقدام بزرگ ” ومعادن” در خصوص این پروژه گفت: وارد مدار شدن هشت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق در یک اقدام جهادی، بخشی از ناترازی‌ها کاهش یافت. نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات وارد مدار شده است که افزایش این میزان ظرفیت تولید برق در مدت زمان کوتاه، جای قدردانی دارد.

بخش دولتی و خصوصی در کنار هم نشان داده می‌توان کارها و طرح‌های بزرگ را با تکیه بر متخصصان بومی به سرانجام رساند.

همچنین اردشیر سعدمحمدی؛ مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص این پروژه بزرگ بیان کرد: سرمایه‌گذاری این طرح حدود ۹۰ میلیون یورو معادل حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده که توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تامین شده است.

از زمانی که قرارداد منعقد شد یک خط ۱۸۳ مگاواتی ظرف ۷ماه و خط دوم در ۵ ماه بعدی افتتاح شد که مجموعا در دوازده ماه به تولید رسید.

در این طرح ۹۰ میلیون یورویی (۳ هزار میلیارد تومانی) چیزی معادل ۳۶۶ مگاوات برق را به شبکه سراسری متصل کردیم و برای اینکه کیفیت، ظرفیت و بهره‌وری این مجموعه ارتقا یابد، تکمیل پست ۴۰۰ کیلوولت در دستور کار قرار گرفت که بهره‌برداری نهایی آن نیز در دستور کار است.

در راستای بهره‌وری بیشتر برای دو نیروگاه جدید، سرمایه‌گذاری برای هوای ورودی با استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده جدید بود که راندمان تولید برق را حدود ۱۵ درصد افزایش داد که سبب افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها شده است.

ظرفیت تولیدی این نیروگاه با اجرای طرح سوم به ۱۱۰۰ مگاوات خواهد رسید.

سعد محمدی به اهمیت حراست از محیط زیست در اجرای پروژه های “و معادن” گفت و افزود: نیروگاه سیکل گازی حدود ۶۶ صدم کیلوگرم به ازای هر کیلووات برقی که تولید می‌شود، تولید Co۲ می‌کند.

نیروگاه بخار که احداث شود هم راندمان و هم سوددهی و بهره‌وری ما را افزایش می‌دهد و میزان Co۲ را به میزان ۳۹ صدم کیلوگرم به ازای هر کیلووات برق کاهش می‌دهد؛ از این‌رو سرمایه‌گذاری «ومعادن» در این راستای نگاه بین‌المللی است.

به گزارش معدن خبر، نیروگاه شهید باکری سمنان یکی از نیروگاه‌های پیشرو در تامین برق صنایع و از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۳۲۴ مگاوات شامل ۲ واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی است که فاز دوم آن به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و ظرفیت نیروگاه را به ۶۹۰ مگاوات رساند.

اهمیت این پروژه زمانی درست روش می شود که بدانیم در بخشی از سال برق صنایع به واسطه آنچه کمبود گاز و افزایش مصرف عمومی سبب می‌شد، با قطعی روبرو می‌شد ، قطعی سنگینی که صنایع را با چالش های جدی و افزایش شدید هزینه های تولید روبرو می‌کرد.

” و معادن” با تکمیل این طرح بزرگ و حیاتی ضمن آنکه فشار را از دوش شبکه سراسری برق کم کردند، گامی اثربخش در راستای کاهش و رفع ناترازی برق برداشتند که یکی از وعده های مهم دولت نیز به شمار می‌رفت.

نکنه قابل توجه این پروژه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و داخلی است، طراحی توربین‌های کلاس E در داخل کشور انجام گرفته، برای توربین‌های گازی سوم و چهارم از تجهیزات داخلی استفاده شده و در زمینه نیروگاه بخار تنها بخش معدودی از قطعات وارد شده است، و این یعنی اشتغال و رونق بیشتر و بهتر که اتفاقا مورد پیگیری جدی نظام و دولت نیز هست.